ورود
x
ثبت
x

تحلیل معماری برج آزادی + پاورپوینت

بناها و آثار معماری ایرانی و اسلامی
تایپوگرافی
  • خیلی کوچک کوچک متوسط بزرگ خیلی بزرگ
  • پیش فرض Helvetica Segoe Georgia Times

برج آزادی، تحلیل برج آزادی، پاورپوینت معماری برج آزادی، معماری برج آزادی، دانلود پاورپوینت تحلیل برج آزادی، مشخصات برج آزادی، برج شهیاد آریا مهر، تحلیل برج شهیاد

حسین امانت معمار و طراح ایرانی مقیم کانادا است، معماری حسین امانت با برج شهیاد (برج آزادی) شناخته میشود برج آزادی، بزرگترین میراثی می باشد که از این معمار برای ایرانیان از خود به جای مانده است؛ برج و میدانی که به نمادی برای شهر تهران و ایران بدل شده است. در این مطلب از وبسایت آبستا سازه در یک بخش به بیوگرافی حسین امانت طراح برج آزادی و در بخشی دیگر به تحلیل معماری برج آزادی میپردازیم، با ما همراه باشید.

حسین امانت

حسین امانت سال 1321 در کاشان متولد شد. خانواده پدری وی اهل کاشان و خانواده مادری کاشانی-همدانی بودند. حسین امانت، به گفته خودش در خانواده ای بزرگ شده که اعضایش به فرهنگ ایران عشق می ورزیدند. یکی از اولین جرقه های معمار شدن حسین امانت در بازدید از تخت جمشید در کودکی زده شد.

ورود امانت به رشته معماری تصادفی بود و از ابتدا قصد نداشت که در رشته معماری تحصیل نماید، وی در رشته مهندسی مکانیک تحصیلاتش را آغاز می کند. روزی برای کمک به دوستی در پروژه معماری اش به آتلیه می رود و همین اتفاق سرآغاز ورود او به دنیای معماری می شود. حسین امانت تحصیلات آکادمیکش را در دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران پی گرفت و زیر نظر استادان به نامی مثل حیدر غیابی و هوشنگ سیحون درس خواند که نقش مهمی در معماری ایران داشتند و بناهای ماندگاری از خود به یادگار گذاشتند.

 امانت درمورد دوره تحصیلش می گوید:

با هوشنگ سیحون به شهرهای مختلف ایران سفر کردیم و طرح ها و کروکی هایی از ساختمان ها، بازارها و بافت معماری ایران کشیدیم. با کشیدن این طرح ها بود که به درک خوبی از معماری سنتی ایران و معماری مدرن رسیدیم. امانت بعدها از این سفرها و کروکی هایی که کشید به عنوان تجربه ای ارزشمند یاد کرد و از توالی حجم ها یکی از مهم ترین درس های معماری ایران را عنصری مهم در معماری دانست.

حسین امانت
حسین امانت

برج آزادی

 پیشینه برج

در دوران پهلوی دوم، اندیشه ایجاد تغییرات و تحولات نمادین در ایران بسیار مورد بحث قرار گرفت. در آستانه برگزاری جشن‌ های 2500 ساله شاهنشاهی، دولت وقت به فکر طراحی نمادی در مسیر ورودی شهر تهران از سمت غرب (فرودگاه مهرآباد) بود. این نماد بایستی، زیبایی ‌های بصری خاصی می‌ داشت که در عین مدرن بودن، حاوی المان‌ های شاخص تاریخ و هنر ایران زمین نیز بود. بنایی که قرار بود از آن به عنوان نماد پایتخت ایران ، در کل دنیا یاد گردد.

به همین منظور، در شهریور سال 1345، آگهی مسابقه ای با عنوان (طراحی ساختمان شهیاد آریا مهر) در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید. در این آگهی از آرشیتکت های ایرانی درخواست شده بود که طرح‌ های پیشنهادی خود را تا 10 آبان به دفتر شورای مرکزی تسلیم کنند. برای این مسابقه معماری 21 شرکت کننده طرح‌های خودشان را هر کدام بر روی دو تابلوی بزرگ در سالنی در کاخ سعد آباد امروزی در معرض دید داوران قرار دادند.

آگهی مسابقه طراحی ساختمان شهیاد آریا مهر
آگهی مسابقه طراحی ساختمان شهیاد آریا مهر
سه اسکیس فریور صدری، طرح منوشان زنگنه و دیگران برای برج شهیاد
سه اسکیس فریور صدری (تصویر بالا)، طرح منوشان زنگنه و دیگران برای برج شهیاد

در میان بیست و یک طرح ارائه شده، طرح حسین امانت معمار جوان 24 ساله ‌ایی که به تازگی از دانشکده هنرهای زیبا فارغ ‌التحصیل شده بود، به عنوان برنده مسابقه اعلام گردید. حسین امانت از دانشجویان مورد علاقه هوشنگ سیحون معمار نامی ایران بود. 40 سال بعد، در مصاحبه‌ ایی هوشنگ سیحون عنوان کرده است که سهم بسزایی در برنده شدن طرح امانت داشته و با قاطعیت تمام از آن دفاع کرده است.

کار ساخت برج آزادی در 11 آبان 1348 آغاز شد که 28 ماه طول کشید تا اینکه در 24 مهرماه 1350 با حضور 3000 مهمان داخلی و خارجی افتتاح شد. در روز افتتاحیه، برای نخستین بار از منشور کوروش رونمایی شد تا این منشور 2500 ساله پیوندی میان تاریخ باستان ایران و وضعیت رو به توسعه آن زمان کشور باشد. این برج که از تلفیق طاق‌های معماری قبل و بعد از اسلام بود، با گذر زمان به نماد شهر تبدیل شد.

برج شهیاد (آزادی) در حال ساخت
برج شهیاد (آزادی) در حال ساخت
 مشخصات برج

ميدان بزرگ و بيضی شکل ازادی با اقطار 500 و 450 متر و وسعت 50000 متر مربع در تقاطع مهمترين معبر و مدخل غربی شهر تهران قرار گرفته است. فضای سبز آن پوشيده از بهترين گونه های گياهی ، توسط 4 تپه سرسبز و باغ گونه وسعت يافته است.

میدان آزادی
میدان آزادی

در نمای برج آزادی حدود 25000 قطعه سنگ با نزديک به 15000 شکل متفاوت با سطوح پيچيده و قوس دار و 900 تن آهن به کار رفته ، سنگ ها به کمک الگوهای مخصوص از قطعاتی بزرگ که گاهی طول آنها به 6 متر می رسيد ، تراشيده شده و تا 40 سانتی متر ضخامت دارند و از آنها به عنوان قالب دائمی بتن استفاده شده است . استخوان بندی اصلی از بتن مسلح است و سنگ های سفيد معدن جوشقان اصفهان آن را می پوشاند.

پايه های اصلی بنا مستطيل پايه به ابعاد 42 × 62 متر استوار شده اند و با هندسه ای بديع به ترتيبی پيچ می خورند که استواری قوس طاق اصلی را در محور اصلی بر پايه ها ممکن می سازند . طاق برج از زمین، 23 متر فاصله دارد و دارای هشت بخش مجزا است. برج دارای چهار طبقه است.

مشخصات برج آزادی
مشخصات برج آزادی
 معماری ایرانی و اسلامی برج

معماری برج ازادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، معماری ساسانیان و معماری دوره اسلامی است. در این بنا، خطوط موازی و کشیده پایه‌ ها یادآور سبک معماری هخامنشی، قوس اصلی میان برج، نمادی از طاق کسری که مربوط به دوره ساسانی ست و قوس بالایی آن که یک قوس شکسته ‌است، از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران الهام گرفته‌ است.


عناصر معماری ایرانی به کار رفته در برج شهیاد

  • چهارطاقی، یادگار معماری ساسانی
  • مقرنس، تزئینات معماری به جای مانده از دوران مادها
  • برج آزادی نمونه متعادل مقرنس ایرانی
  • طاق کسری، معماری ساسانی
  • عناصر معماری سلجوقی
  • مفهوم کثرت و وحدت، معماری اسلامی
  • کاشی‌کاری فیروزفام، معماری اسلامی
  • کاربندی ‌های زیر گنبد، معماری ساسانی و معماری اسلامی

طاق بالایی برج آزادی (قوس اصلی میان برج) با الهام از طاق کسری ساخته شده است.

طاق برج آزادی با الهام از طاق کسری
طاق برج آزادی با الهام از طاق کسری

نمای شمالی-جنوبی برج آزادی (برج شهیاد) کمتر در معماری ایرانی دیده میگردد، شاید تنها و نزدیکترین نوع معماری را به آن، بتوان معماری سلجوقیان دانست که در ساخت برج‌ های نمادین و بلند مشهور بوده اند.

سطح بین این طاق و لوزی ‌های تو رفته بی‌ شباهت به بنای کمال الملک هوشنگ سیحون نیست.

لوزی های طاق برج و آرامگاه کمال الملک
لوزی های طاق برج و آرامگاه کمال الملک

چهارطاقی یا آتشکده، شاخص ترین سبک معماری ساسانی بوده است که پلان آن پس از ساسانیان و به ویژه در مساجد اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. حسین امانت در بسیاری از مصاحبه‌ هایش عنوان کرده برای ساخت نمای اصلی برج آزادی ، از مفهوم چهارطاقی ایرانی-ساسانی استفاده نموده است.

نمای اصلی برج آزادی از مفهوم چهارطاقی ایرانی-ساسانی
نمای اصلی برج آزادی از مفهوم چهارطاقی ایرانی-ساسانی

طراحي پنجره‌ های بالا‌ی بنا، يادآور برج‌های سلجوقی يا غزنوی است، و اغلب با برج طغرل مقايسه شده است. وجود پنجره را به قداست عدد 9 در بهاییت نسبت داده اند، گرچه امانت می گوید که این تصمیم صرفا براساس زیبایی شناسی گرفته شده است.

پنجره های برج آزادی و برج طغرل
پنجره های برج آزادی و برج طغرل

طراحی باغچه‌ها و فضای سبز میدان، بی درنگ انسان را به یاد مفهوم کثرت و وحدت در زیر گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان می اندازد. تفاوت فضای سبز میدان آزادی با گنبد شیخ لطف الله، وجود دو بیضی با دو کانون متفاوت اما با چرخشی کاملا مدرن است. (در حالی که در طراحی مسجد تنها شاهد دایره ‌ایی با کانون مشخص هستیم)

مفهوم کثرت و وحدت میدان آزادی و گنبد شیخ لطف الله
مفهوم کثرت و وحدت میدان آزادی و گنبد شیخ لطف الله

طرح حوض های ميدان آزادی هم برگرفته از حوض های باغ فين کاشان میباشد.

 طبقات برج آزادی

برج آزادی دارای چهار طبقه (با احتساب زیر زمین) میباشد که در ادامه به معرفی این طبقات و فضای های داخلی آنان میپردازیم.


طبقه زیرزمین

ورودی برج آزادی پنج متر پایین ‌تر از سطح زمین و در حیاطی روباز قرار دارد که به طبقه زیرزمین منتهی می‌شود. طبقه زیرزمین دارای بخش های ذیل میباشد:

  • سالن ایران شناسی
  • سالن تشریفات
  • گذرگاه پیشینیان
  • تالار آینه
  • نگارخانه اقوام
  • نگارخانه بوستان
  • کتابخانه
  • راهروی فناوری
  • تالار کهن
  • سالن مولتی ویژن
  • سالن سینمای کوچک
برخی از بخش های طبقه زیرزمین برج آزادی
برخی از بخش های طبقه زیرزمین برج آزادی


طبقه اول

طبقه اول با سطح زمین 23 متر فاصله دارد و از آن برای تعویض آسانسور استفاده می ‌کنند و چیزی برای بازدید ندارد. دو دیوار بتنی کج با پنجره ‌های کوچک در اینجا وجود دارد؛ همان پنجره ‌های آبی ‌رنگی که از زیر طاق آزادی مشخص هستند. قوس اصلی و دو قوس شرقی و غربی برج، این طبقه را احاطه کرده‌ اند و کاشی ‌کاری‌ های پرطاووسی نمای برج در پشت دیواره‌ های شیبب ‌دار آن خودنمایی می ‌کنند.

طبقه اول برج ازادی
طبقه اول برج ازادی


طبقه دوم

طبقه دوم در ارتفاع 33 متری از سطح میدان آزادی قرار دارد و گنبدی بتنی با طرح شمسه در میانه آن به چشم می‌ خورد که نور طبقه اول و دوم برج را تامین می ‌کند. جالب اینکه برای اولین بار در ایران از بتن مسلح سفید رنگ برای دیوار و سقف این برج استفاده شده است.

سقف برج آزادی در تراز 33 متر
سقف برج آزادی در تراز 33 متر


طبقه سوم

طبقه سوم در ارتفاع 39.5 متری از سطح میدان قرار دارد و جذابیت آن به شکاف‌ های مستطیلی و عمودی است که از بادگیرهای ایرانی گرفته شده است. پنجره‌ های لانه زنبوری آن نیز دید خوبی به پایتخت دارند و یادآور جایگاه دیده‌ بان‌ های قلعه ‌های قدیمی هستند. در نهایت هم پشت بام برج قرار دارد که گنبد زیبایی از بالاترین سطح برج بیرون زده است و از طبقه سوم برج شروع می‌ شود و تا ارتفاع 46.25 متری امتداد می ‌یابد. این گنبد مزین به کاشی ‌کاری فیروزه‌ ای است که در معماری مقابر و امامزاده ‌ها شاهد آن میباشیم.

طبقه اول برج ازادی
طبقه سوم برج ازادی

منابع 

تصاویری از بنیاد رودکی

در ادامه میتوانید اقدام به دانلود پاورپوینت تحلیل برج آزادی نمایید.

مشخصات فایل :

  • فایل پاورپوینت
  • 52 اسلاید
  • فونت زیبای Casablanca
  • حجم فایل :6.2 مگابایت
  • تصاویر فایل :

مطالب موجود در فایل :

  • بیوگرافی حیسن امانت
  • تولد و کودکی
  • دوران تحصیلی و جوانی
  • تحلیل برج آزادی (برج شهیاد)
  • پیشینه برج آزادی
  • آگهی مسابقه طرح ساختمان شهیاد آریامهر
  • طرح دیگران برای برج آزادی
  • انتخاب طرح امانت
  • آغاز ساخت برج آزادی و بهره برداری از آن
  • مشخصات برج آزادی
  • معماری برج آزادی
  • تشریح عناصر معماری ایرانی به کار رفته در برج شهیاد
  • طبقات برج آزادی
  • طبقه زیرزمین
  • سالن ایران شناسی
  • سالن تشریفات
  • گذرگاه پیشینیان
  • تالار آینه
  • نگارخانه اقوام
  • نگارخانه بوستان
  • کتابخانه
  • راهروی فناوری
  • تالار کهن
  • سالن مولتی ویژن
  • سالن سینمای کوچک
  • طبقه اول
  • طبقه دوم
  • طبقه سوم
تومان20,000

مجوزها

اینماد logo-samandehi