معماری پهلوی، پاورپوینت معماری دوره پهلوی، تزئینات معماری دوره پهلوی، بناهای دوره پهلوی، معماری دوره پهلوی اول و دوم، معماران دوره پهلوی، سبک معماری پهلوی، دانلود پاورپوینت معماری پهلوی
تاریخ معماری ایران همواره دستخوش تحولات بزرگی بوده است. پس از سال ها ثبات در زمینه ی معماری، در دوره ی حکومت پهلوی و به دلیل داد و ستد با کشورهای اروپایی نظیر روسیه، انگلیس و تا حدی آلمان، کشور در ابعاد مختلف تحت تأثیر نفوذ فرهنگ، علوم و فلسفهی غرب قرار گرفت و نهادهای اجتماعی و علمی و مدنی به ظاهر جدید به وجود آمدند. همچنین در این دوره معماران به عناصر معماری دوره ساسانیان و هخامنشیان توجه بیشتری دارند، دوره ی پهلوی، آغاز تغییرات وسیع است، این تحولات تقریباً در همه ی زمینه ها ایجاد شد، تغییراتی که تفاوتی اساسی نسبت به سیر تاریخی گذشته ی آن داشت.
معماری دوره پهلوی اول (1304-1320)
در دوره پهلوی اول (1320-1304) ، تحولات فرهنگی و اجتماعی بازتاب زیادی در معماری مسکن این دوره داشت. معماری این دوره حاصل تحول اندیشه ای اجتماعی بود که اندک اندک از دوره ی قاجار آغاز و با روی کار آمدن حکومت پهلوی به حرکتی پرشتاب تبدیل شد. تحول در ساختار و ارتباطات سیاسی از طریق سیاستمداران و سفرا، تحول در نگرش های اقتصادی از طریق بازرگانان و پیوندهای تازه ی اقتصادی، تجاری و تحول در زمینه های اجتماعی و فرهنگی به سبب وجود روشنفکران و تربیت یافتگان جدید شهرنشین تماماً زمینه ای برای اصلاحات و نوسازی فراهم ساخت.در این دوره، آثار مهم معماری معاصر ایران غالباً به سفارش حاكم (پهلوی اول) به دست معماران خارجی ساخته میشد، بناهایی با معماری حجیم و سنگین كه در آنها سـعی شـده بـود معمـاری گذشـته ایران، به ویژه معماری دوران هخامنشی و معماری دوران ساسانی مورد توجه قرار گیرد، توجه صرفاً محدود به تكرار سطحی و ظاهری عناصر و شكل بناهای عظیم و باشكوه معماری گذشته ايران. البته در این دوره كارهای دیگری نیز ساخته شدند كه در آنها عناصری از معماری دوره اسلام با عناصری از معماری اروپا يی در هم آمیخته شده بود.
سبک های معماری دوره پهلوی اول
1 معماری سبک ملی
الگوبرداری از معماری دوره هخامنشی و ساسانی با گرایش باستان گرایی
2 معماری مدرن و معماری نئوکلاسیک
بهره گیری از سبک های نئوکلاسیک و معماری مدرن مانند سبک آرت دکو و بین الملل،
3 معماری تلفیقی
تلفیق معماری سنتی و تاریخی ایران با معماری معاصر غربی
معماران دوره پهلوی اول
- نیکلای مارکف
- آندره گدار
- ماکسیم سیرو
- میرزا مهدی خانشقاقی
- کریم طاهر زاده بهزاد
- محسن فروغی
- قلیچ باقلیان
آثار معماری دوره پهلوی اول
- مقبره حافظ
- مقبره بابا طاهر
- دبیرستان البرز
- دبیرستان انوشیروان
- موزه ایران باستان
- عمارت بهارستان
- آرامگاه سعدی
- ایستگاه راه آهن تهران
- ساختمان بانک ملی ایران
- ساختمان شهرداری ارومیه
ایستگاه راه آهن تهران
یکی از اولین نشانه های مدرنیست در دوره پهلوی اول در ایران، کشیدن خط راه آهن سرتاسری از شمال به جنوب می باشد. همزمان با آغاز احداث خطوط راه آهن در سال 1306 خورشیدی، اجرای ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در جنوب شهر آغاز گردید.ترکیب حجمی ساختمان به صورت یک بخش میانی مرتفع و به جلو آمده مربوط به ورودی تالار اصلی ساختمان و دو بال در دو سمت شرق و غرب بخش میانی است. ساختمان در نما و پلان (به تبعیت از معماری نئوکلاسیک) دارای تقارن کامل است. تقسیمات بر روی نمای ا صلی به صورت عمودی میباشد. نماهای ساختمان فاقد ستون ها، سرستون ها و تزئینات کلاسیک است.

ساختمان صندوق بانک ملی ایران
ساختمان صندوق پس انداز بانک ملی توسط یک معمار آلمانی به نام هنریش طراحی شد. این ساختمان نخستین تلاش برای تلفیق معماری باستانی ایران و معماری اروپا را نشان می دهد و شاخص ترین نمونه در نوع خود به شمار میرود.
نمای بیرونی ساختمان دارای ویژگی های آشکار معماری هخامنشی است. ورودی اصلی بنا نسبت به کل نما، حجمی بیرون زده و کمی بلندتر میباشد. درونشد بنا به یک سر سرای (هشتی) بیضی شکل پیوسته است که فضای بخش بندی ورودی، دو یال بنا و تالار اصلی است. این بنا در دو طبقه ساخته شده است. درهای اصلی چهار ستون عظیم سنگی با سرستون های گاو شاخدار مربوط به برگرفته از سر ستون های تخت جمشید و کاخ شوش، از سایر اجزا چشمگیرتر است. تنها وجه فرنگی این نمای بنا، بالکن بالای سر در ورودی آن است.

معماری دوره پهلوی دوم (1320-1357)
جریانات غالب معماری ایران در دوره پهلوی اول، در دوره پهلوی دوم به یک جریان غالب و تاثیرگذار معماری مدرن تبدیل میشود. معماری مدرن شکل گرفته در این دوره، عمدتاً از مجرای کارهای معماران و اندیشه های جریان ساز اروپا از جمله سبک بین المللی، مدرسه باهاوس، کارهای لوکوربوزیه، فرانک لوید رایت، جیمز استرلینگ و . . . حمایت میشد. و ماحصل آن صورت ایرانی معماری مدرن بود که با عنوان معماری شبه مدرنیستی نامگذاری گردید. جریانی موازی با جو غالب معماری مدرن ایران که عمدتاً از طریق تحصیل کرده های ایرانی چه در داخل و چه در خارج حمایت میشد، بین دهه های 1340 و 1350 خورشیدی شکل گرفت، که شدیداً تحت تاثیر جریانات روشنفکری ایران در دهه های مذکور بود. معماری شکل گرفته در این جریان، تلفیقی از معماری سبک بین الملل و بوم گرایی بود. اکثر آثار این جریان را تحت تاثیر اندیشه ها و مباحث مطرح شده اروپای بعد از مدرن و مباحث مطرح شده در پست مدرن میدانند. از برجسته ترین كارهای این دوره، ميتوان به آرامگاه بوعلی سینا در همدان، كار هوشنگ سيحون و ساختمان موزه هنرهای معاصر اثر کامران دیبا اشاره كرد.
سبک های معماری دوره پهلوی دوم
1 معماری اسلامی و سنتی
در دوره پهلوی دوم نیز گرایش به معماری سنتی با نگرش به معماری باستانی ایرانی همچنان به قوت خود باقی بود. با این وجود این نوع معماری بیشتر در بناهای عمومی مذهبی و غیرمذهبی مشاهده میگردید.
2 معماری مدرن و شبه مدرنیستی
سبک بین المللی در آن دوره رواجی تام داشت و فرم از کارکرد تبعیت میکرد و روز به روز بر تعداد بناهایی که به زیبایی شناسی مهندسی وفادار بودند افزوده میگردید. اما در همان زمان روند دیگری در کنار روند بالا ظهور مینمود که همانا به دست دادن تعبیری دوباره از میراث معماری ایران در سازه های مدرن بود، که معماران ایران تحصیل کرده داخل و خارج از کشور طراحی میکردند.
از سال 1350 خورشیدی به بعد که معماری مدرن سال های آخر خود را میگذراند معماری شبه مدرنیستی ایران، که از آن با نام معماری بومگرا یاد میشود، در صدد ارج نهادن به هویت اصیل و راستین خویش و آرزوی بازگشت به سنت فرهنگی آلوده نشده بومی بوده است پدیدار شد.
معماران دوره پهلوی دوم
- هوشنگ سیحون
- عبدالعزیز فرمان فرماییان
- کامران دیبا
- نادر اردلان
- نادر خلیلی
- حسین امانت
- وارطان هوانسیان
آثار معماری دوره پهلوی دوم
- آرامگاه خیام نیشابوری
- مقبره بوعلی سینا
- آرامگاه نادرشاه
- آرامگاه کمال الملک
- موزه فرش
- موزه هنرهای معاصر تهران
- مسجد دانشگاه جندی شاپور
- بنای موزه آذربایجان در تبریز
- ساختمان مجلس سنا شورای اسلامی
- ساختمان شعبه مرکزی بانک سپه اصفهان
ساختمان مجلس سنا
این بنا توسط حیدرقلی غیائی شاملو و تحت نظر محسن فروغی در سمت شمالی خیابان سپه در تهران طراحی شد. بنای اول به صورت یک مکعب برای ورودی و تالار ورودی در جلو و یک نیم استوانه در عقب آن قرار دارد. اگر چه ساختمان مجلس سنا، بنایی به سبک مدرن است ولی در عین حال نشانه هایی از تاریخ گرایی و رویکرد به معماری اسلامی ایران دارد، پلکان جلوی این کاخ است که یادآور پلکان های کاخ های هخامنشی است. یک سقف کاذب معلق که طرح آن با الهام از سقف مسجد شیخ لطف لله و مسجد امام اصفهان انجام و بر بالای تالار جلسات آویزان گردیده است.همچنین نقوشی از تزئینات معماری ایران باستان همچون شیر بالدار و طرح های گیاهی ساسانی بر بدنه ساختمان نقش گردیده است.

موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر در گوشه غربی پارک لاله در خیابان امیرآباد شهر تهران بنا شد. بنای موزه را کامران دیبا در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد. معماری موزه هنر های معاصر مجموعهای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی. هشتی، چهارسو و گذرگاهها از جمله عناصر چشمنواز این مجموعه بدیع به شمار میرود. همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شـدهاند، بیننده را در مسیری چرخشی گردا گرد فضای اصلی موزه میگردانند؛ این مسیر به گونهای طراحی شده است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز می گردد.

آرامگاه عمر خیام
آرامگاه خیام نمونه برجسته معماری نوین ایرانی است که طراح آن هوشنگ سیحون میباشد که در سال 1341 بهره برداری گردید. ظاهر این بنا که تجسم یافتهی کلاه دراویش و نیز شبیه قطعه الماس تراش خورده است، 22 متر ارتفاع دارد و بر روی 10 پایه استوار است که پایهها از هم ۵ متر فاصله دارند. ساختار اصلی آن فلزی با پوشش بتنی است.
بنای این آرامگاه را به صورت مشبک ساختهاند و بین هر دو پایه در قسمت پایین مثلث بزرگی را به وجود آوردهاند. در کنار این مثلث بزرگ یک لوزی بزرگ و دراز به وجود آمده که بر روی قسمت بیرونی و داخلی آن اشعار و رباعیاتی از خود خیام به خط نستعلیق آقای عبدالرسولی و به صورت کاشیکاریهای زیبا تزیین شده است. یک لوزی دیگر نیز در کنار لوزی بزرگ احداث شده و در بالای لوزی دوم و نزدیک به نوک گنبد، لوزی سوم کوچکتری قرار دارد. کل این پایهها در نوک گنبد به هم پیوند میخورند و سقف گنبد یا کلاهک گنبد را شکل میدهند. بیشتر قسمتهای این سقف گنبد شکل به صورت مشبک و توخالی است که شکل ستارهای را به وجود میآورد که باز هم یادآور علم نجوم خیام است.

منابع
امیر مسعود بانی (1388)، معماری معاصر ایران، تهران، هنر معماری قرن
وحید قبادیان (1393) ، سبک شناسی و مبانی نظری در معماری معاصر ایران
گرایش ها و رویکردهای نظری معماری بناهای دولتی و حکومتی دوره پهلوی اول و دوم (نشریه علمی- پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، شماره 34)
در ادامه میتوانید اقدام به دانلود پاورپوینت معماری دوره پهلوی نمایید.
مشخصات فایل :
- فایل پاورپوینت
- 55 اسلاید
- فونت زیبای Casablanca
- حجم فایل :8.2 مگابایت
- تصاویر فایل :
مطالب موجود در فایل :
- فهرست
- مقدمه
- معماری دوره پهلوی اول
- تغییر و تحولات مهم در دوره پهلوی اول
- سبک های معماری دوره پهلوی اول (سبک ملی ، معماری مدرن و نئوکلاسیک، معماری تلفیقی)
- ویژگی های معماری دوره پهلوی اول
- برون گرایی
- پلان ها
- مواد و مصالح
- نما
- پنجره و بالکن
- تزئینات
- معماران معروف دوره پهلوی اول و آثار آنان
- موزه ایران باستان
- ایستگاه راه آهن تهران
- ساختمان صندوق بانک ملی
- معماری دوره دوم پهلوی
- تغییر و تحولات مهم دوره پهلوی دوم
- سبک های معماری دوره پهلوی دوم (معماری اسلامی و سنتی، معماری مدرن و شبه مدرنیستی)
- معماران معروف دوره پهلوی دوم و آثار آنان
- ساختمان مجلس سنا
- دانشگاه صنعتی شریف
- موزه هنرهای معاصر تهران
- آرامگاه عمر خیام
- برج شهیاد
- منابع