رنگ شناسی در معماری ، پاورپوینت رنگ در معماری ، رنگ در معماری داخلی ، روانشناسی رنگ ها در معماری ، پاورپوینت در مورد رنگ در معماری ، پاورپوینت رنگ در معماری داخلی ، بررسی تاثیرات رنگ در معماری ، تاریخچه رنگ در معماری ، رنگ ها در معماری و دکوراسیون ، معماری داخلی و خارجی و رنگها
در این مطلب به بررسی کامل رنگ در معماری (دکوراسیون داخلی و خارجی) پرداخته ایم و در پایان مطلب نیز یک پاورپوینت کامل و زیبا رنگ شناسی در معماری را قرار داده ایم که میتوانید اقدام به دانلود و استفاده نمایید.
مقدمه
رنگ بر احساسات، وضعیت فیزیکی، خلق و خو، حالات روحی و حتی مکالمات روزانه تاثیر دارد. به عنوان مثال رنگ فضای محیط کاربران، آنها را به فکر درباره احساسات گرم و بالعکس احساسات سرد و افسردگی و بی تابی وا می دارد. رنگ و نور محیط دارای تاثیرات روحی و روانی است، به طوری که بار و انرژی به میزان قابل توجهی بر تصمیمات کاربران آن فضا اثر می گذارد. بررسی های فیزیکی ثابت کرده اند که رنگ ها می توانند تاثیرات فیزیکی و ناپایداری ایجاد کنند، مانند افزایش یا کاهش فشار خون، ضربان قلب، تعریق، سیستم تنفسی و حتی الگوهای امواج مغزی. انسان ها بیشتر عمر خود را با دکوراسیون ها سپری میکنند یعنی در همه جا با رنگ ها و ترکیبات آنها سر و کار دارند از این رو ایجاد یک دکوراسیون زیبا با رنگ بندی مناسب مستلزم شناخت طراح از رنگ ها و استفاده از آنها در طراحی های معماری میباشد.
آشنایی با رنگ ها
رنگ ها دارای طول موجهای مختلف بلند و کوتاه هستند . چشم انسان می تواند طول موجهای نوری بین ۳۸۰ تا ۷۵۰ میلی میکرون را دریافت کند. از این رو رنگ هایی که انسان می بیند در محدوده ی طول موجها قرار دارد.
فیزیکدانی بنام یونگ – رنگ های موجود در نور را با ترکیب کرد و به نور سفید رسید . یونگ پی برد با ترکیب سه رنگ آبی – قرمز – سبز نیز می توان به رنگ سفید رسید.
همه ی رنگهای سرد و گرم، از ترکیب انواع این سه رنگ، بدست می آیند. (قرمز ، سبز و آبی)
دایره رنگ ها
در مثلث مرکز دایره، سه رنگ اصلی یا درجه اول را می بینید: قرمز – زرد – آبی
اطراف این مثلث، سه مثلث دیگه، ترکیبات دو به دوی این رنگها را نشون میدهد: ( که به رنگ های درجه دوم هم معروف اند )
- زرد + قرمز = نارنجی
- زرد + آبی = سبز
- آبی + قرمز = بنفش
روانشناسی رنگ ها در معماری
بررسی رنگ قرمز
رنگ قرمز وابسته به شدت آن میتواند شور ، هیجان یا گرما را به نمایش بگذارد، اما میتواند با ترس یا خطر نیز هم همراه باشد. نحوه استفاده از رنگ و چگونگی چیدمان فضا (دکوراسیون) میتواند عامل موثری در درک آن باشد. رنگ های تیره ممکن است شرجی و جذاب باشد ، در حالی که قرمز های نئون روشن ، دوستانه و چشم نواز هستند. اگر همه کار قرمز انجام شود ، در صورتیکه ضعیف انجام شود ، ممکن است احساس تحمل آن را سخت نماید، اما اگر به طور موثری انجام شود میتواند یک تجربه منحصر به فرد در محیط ایجاد کند. لمس قرمز در غیر این صورت با رنگهای خنثی تر نیز میتواند روشی بسیار مؤثر برای جلب توجه افراد به اشیا یا عناصر خاص باشد.
بررسی رنگ زرد
رنگ زرد به طور مداوم درخشنده و شاد میباشد و میتوان از هر دو فضای قرمز و زرد استفاده نمود، برای برجسته کردن عناصر خاص به شکلی که رنگ قرمز به اندازه زرد پرداخته نشود. به دلیل انجمن های دوستانه و شاد ، معمو ًلا در فضاهای کودکانه مانند مهدکودک ها و مدرسه ها مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل درخشندگی آن منجر به ایجاد هر فضای خاکستری یا حیرت آور فورًا پر جنب و جوش به نظر میرسد. در رنگ شناسی معماری رنگهای زرد بیشتر از رنگ نارنجی ممکن است آرام بخش به نظر برسند.
بررسی رنگ نارنجی
استفاده از رنگ نارنجی غیر معمول در معماری میتواند فضا های آرامش بخش ، درخشان و دوستانه را ایجاد نماید. فضا های نارنجی نسبت به قرمز ، آرامتر میباشند اما هنوز هم روشن و جنجالی هستند. از آنجا که نارنجی کمتر تهاجمی است، برای استفاده بیشتر نیز ریسک کمتری دارد.
بررسی رنگ سبز
یکی دیگر از رنگ های غیر معمول برای معماری داخلی ، سبز – به خصوص سبز زمردی یا سبز پاستیلی – بسیار آرامش بخش است. حتی سبز نئون ، هر چند روشن ، به طور کلی آرام تر از سایر رنگ های نئونی به نظر میرسد. با این حال ، اگر سبز کم رنگ باشد ، ممکن است به خصوص در مخلوط کردن با رنگ سفید از نظر کلینیکی به طرز عجیبی احساس سلامتی و آرامش را القا کند. از نظر خارجی ، دیوارهای سبز و سقفهای سبز هر دو حاکی از پایداری و گرما و دوستانه هستند.
بررسی رنگ آبی
رنگ آبی خنک، تسکین دهنده، با عزت و امنیت همراه است. در سقف ها، آسمانی را به هم متصل میکند، در حالیکه عناصر آبی جداگانه مانند ستون ها یا مبلمان از رایج ترین کاربرد های یک رنگ اصلی در معماری است. تأسیسات نور آبی نیز از جمله مؤثرترین موارد موجود در فضا های بیرونی است.
بررسی رنگ بنفش
رنگ بنفش، مانند رنگ آبی، میتواند نرم و آرامش بخش به نظر برسد، اما تا حدی بیشتر – مخصوصًا بنفش پاستیلی در تنظیمات نور پراکنده. چراغ های بنفش نئون، به ویژه نور های بنفش نئونی، سرگرم کننده، روشن و مهیج هستند و به دلیل منحصر به فرد بودن میتوانند جلوه ای ماندگار ایجاد کنند
بررسی رنگ مشکی
ساختمان های سیاه سرد و قابل تامل هستند. فضای داخلی سیاه و سفید و بیرونی ها باعث میشود اتاق ها و نما ها کمتر تاریک به نظر برسند. در حالی که طراحی چوبی سیاه ممکن است درونگرا به نظر برسد، جزئیات فلزی سیاه اغلب براق و مدرن به نظر میرسد.
بررسی رنگ سفید
کیفیتی که در اغلب رنگها وجود دارد، در رنگ های سفید، سیاه و خاکستری وجود ندارد. به این سه رنگ که فاقد رنگ هستند ، رنگ اکروماتیک میگویند. رنگ سفید در واقع رنگ نیست ، بلکه عدم وجود رنگ است. اغلب رنگ سفید در ترکیب با رنگ متضاد خود یعنی سیاه به کار برده میشود که زیبایی بی حد وصفی را به دکوراسیون و نما میدهد.
الگو های انتخاب رنگ در معماری
- الگوی تک رنگ (monochromatic )
- الگوی مکمل (complementary color scheme )
- الگوی مکمل دو طیفی (split-complementtany color scheme)
- الگوی مجاور (Analogous color scheme)
- الگوی مثلث متساوی الاضلاع ( Triadic color scheme )
- الگوی مستطیل ( tetradc color scheme)
- الگوی مربع (square color scheme)
الگوی تک رنگ (monochromatic)
در این نوع الگو فقط از یک نوع رنگ استفاده میشود و با استفاده از رنگ مورد علاقه به جذاب کردن فضا می پردازند و در این میان میتوانند برای طراحی دکوراسیون داخلی از تن های مختلف رنگ ها با استفاده از افزودن رنگ های سیاه و سفید و خاکستری استفاده نمود و تن های مختلف رنگ مورد نظر خود را بدست آورند زیرا استفاده از رنگ هایی همچون سفید و سیاه و خاکستری و کرم مکمل و کامل کننده این رنگ ها هستند. الگوی تک رنگ سادگی و در عین حال جذابیت را برای یک خانه به ارمغان می آورد و در دکوراسیون های داخلی و دکوراسیون خارجی استفاده از الگوی تک رنگ در دکوراسیون های معماری بسیار رایج است .
الگوی مکمل (complementary color scheme )
یکی دیگر از روش های انتخاب رنگ زیبا و مناسب، الگوی انتخاب رنگ مکمل است که در آن از دو رنگ که در دو سر چرخ رنگ قرار دارند استفاده میشود به طوریکه این دو رنگ مکمل یکدیگر محسوب میشوند . در این نوع انتخاب یک رنگ به عنوان رنگ اصلی و رنگ دیگر به عنوان رنگ دوم یا رنگ تاکیدی (accent ) مورد استفاد قرار میگیرد که ترکیب رنگ هایی مچون قرمز و سبز , آبی و نارنجی و … از بهترین مکمل ها برای یکدیگر هستند . این الگو بهتر سات برای المان های و فضا های کوچک مورد استفاده قرار گیرد که بهتر است بیشتر تمرکز بر روی رنگ اصلی باشد تا رنگ دوم
الگوی مکمل دو طیفی (split-complementtany color scheme)
در این نوع استفاده از رنگ شما ابتدا رنگ اصلی و غالب خود را که میخواهید بیشتر استفاده کنید را انتخاب میکنید و برای رنگ های فرعی نیز از دو رنگ دیگر در چرخه استفاده میکنید . در این الگو از رنگ های خنثی کمتر استفاده میشود و بیشتر تمرکز روی رنگ هایی است که در چرخه انتخاب شده است.برای هر چه زیبا تر به نظر رسیدن این الگو میتوانید از مات کردن رنگ اصلی و استفاده از رنگ های فرعی در مکان های درخشان و سایر نقاط استفاده کنید .
الگوی مجاور (Analogous color scheme)
در این نوع الگو از سه رنگ مجاور در کنار هم بر روی چرخه رنگ استفاده میشود و از کنار هم قرار گرفتن دو رنگ اصلی و یک رنگ فرعی تشکیل میشود که معمولا رنگ فرعی از ترکیب دو رنگ اصلی به نسبت مساوی بوجود می آید که در این نوع الگو نیز قانون ۱۰ – ۳۰ – ۶۰ نیز رعایت میشود که در آن رنگ اول به عنوان رنگ غالب و رنگ دوم برای تقویت رنگ اول و رنگ سوم برای رنگ آمیزی برخی از نقاط بکار برده میشود .
قانون ۱۰ – ۳۰ – ۶۰
از این قانون در این نوع انتخاب مکمل استفاده میشود بدین ترتیب که بر اساس این قانون رنگ اصلی به مقدار ۶۰ درصد مورد استفاده قرار میگیرد و رنگ دوم به میزان ۳۰ درصد مورد استفاده قرار میگیرد و رنگ تاکیدی نیز به میزان ۱۰ درصد مورد استفاده قرار میگیرد . رنگ اصلی معمولا رنگی است که دیوار ها و سقف با آن پوشیده میشوند و رنگ دوم نیز برای تزیین میلمان و … مورد استفاده قرار میگیرد و رنگ سوم نیز برای نقاط کلیدی همچون تابلو ها و … مورد استفاده قرار میگیرد .
الگوی مثلث متساوی الاضلاع ( Triadic color scheme )
در این نوع الگو سه رنگ با فاصله های مساوی بر روی چرخه انتخاب میشوند و از این رو انتخاب این نوع سه رنگ منجر به تشکیل یک مثلث متساوی الاضلاع میشود که مرسوم ترین نوع استفاده از این نوع الگو استفاده از رنگ های زرد , آبی و قرمز است .استفاده از این الگو باعث میشود تا فضا ها شلوغ به نظر برسند از این رو بیشتر از این الگو در محیط های خاص و اتاق کودکان و اتاق بازی استفاده میشود و سعی کنید در محیط های مجاور این الگو از الگو های تک رنگ و … استفاده کنید .
الگوی مستطیل ( tetradc color scheme)
در این الگو از چهار رنگ که دو به دو با یکدیگر مکمل هستند اسفاده میشود و تنوع زیادی در این نوع الگو وجود دارد که دمای رنگ نیز در این نوع الگو بسیار قابل اهمیت است پس از این رو توجه داشته باشید که دو رنگ گرم و دو رنگ سرد داشته باشید زیرا استفاده متناسب از رنگ ها آرامش زیادی به محیط می بخشد . در این الگو بهتر است برای جلوگیری از شلوغ شدن محیط از مبلمان با رنگ متناسب و مرتبط با محیط استفاده کرد.
الگوی مربع (square color scheme)
این نوع الگو بسیار مشابه با نوع قبلی (الگوی رنگ مستطیل) است اما با این تفاوت که بجای استفاده از رنگ های مکمل از رنگ هایی با فاصله مساوی بر روی چرخه استفاده میشود که در این نوع الگو نیز بهتر است از دو رنگ سرد و دو رنگ گرم استفاده شود تا فضایی با ترکیب رنگ بهتری پدید آورید.در این نوع الگو باید یک رنگ به عنوان رنگ اصلی و رنگ های بعدی به عنوان رنگ های فرعی و تاکیدی مورد استفاده قرار گیرند .
در ادامه میتوانید اقدام به دانلود پاورپوینت رنگ شناسی در معماری (دکوراسیون داخلی و نما) نمایید.
مشخصات فایل :
- 66 اسلاید
- حجم 17.7 مگابایت
- فایل پاورپوینت + فونت Casablanca
- تصاویر فایل :
مطالب موجود در فایل :
- فهرست
- مقدمه
- آشنایی با رنگ ها
- معرفی رنگ های اصلی
- دایره رنگ ها و ترکیب رنگ ها
- روانشناسی رنگ ها و بررسی رنگ در معماری
- رنگ قرمز در معماری
- رنگ نارنجی در معماری
- رنگ آبی در معماری
- رنگ بنفش در معماری
- رنگ زرد در معماری
- رنگ سبز در معماری
- رنگ سفید در معماری
- رنگ مشکی در معماری
- بررسی الگوهای رنگ معماری
- الگوی تک رنگ (monochromatic )
- الگوی مکمل (complementary color scheme )
- الگوی مکمل دو طیفی (split-complementtany color scheme)
- الگوی مجاور (Analogous color scheme)
- الگوی مثلث متساوی الاضلاع ( Triadic color scheme )
- الگوی مستطیل ( tetradc color scheme)
- الگوی مربع (square color scheme)
- معرفی ترکیب رنگهایی زیبا و جذاب
- گالری تصاویر (رنگ در معماری داخلی و خارجی)
- منابع