بررسی معماری مدرن، پاورپوینت معماری مدرن،معماران معروف سبک مدرن، اصول معماری مدرن، معماری مدرن در ایران، انواع معماری مدرن، عناصر معماری مدرن، دانلود معماری مدرن ppt، جنبش مدرن در معماری
نوگرایی یا نوینگرایی، که از آن به نامهای تجدد گرایی یا مدرنیسم (modernism) نیز یاد میشود، به معنی گرایش فکری و رفتاری به پدیدههای فرهنگی نو و پیشرفتهتر و کنار گذاشتن برخی از سنتهای قدیمی است. نوگرایی فرایند گسترش خردگرایی در جامعه و تحقق آن در بستر مدرنیته است. نوگرایی یا مدرنیسم، گسترهای از جنبشهای فرهنگی که ریشه در تغییرات جامعه غربی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد را توصیف میکند. این واژه مجموعهای از جنبشهای هنری، معماری، موسیقی، ادبیات و هنرهای کاربردی را که در این دوره زمانی رخ دادهاند، دربر دارد.
معماری مدرن (Modern architecture)
معماری مدرن یا معماری نوگرا نام جنبشی در معماری است. در معماری مدرن، کارکرد (functionalism) با ایدههایی ترکیب میشود که مفاهیم و فرمهای تاریخی از آن حذف شدهاند.
از اواسط قرن بیستم با پیشرفت تکنولوژی،علم و توسعه فلسفه و دانش معماران شکل جدیدی از معماری ،تحت عنوان معماری مدرن معرفی گردید از نشانه های اولیه این نوع معماری استفاده از فلزات و شیشه میباشد
اولین ساختمان مدرن در اواخر قرن ۱۸ ساخته شد. از جمله این ساختمان ها می توان به نمایشگاه بین المللی در های پارک لندن و یا ساختمان قصر بلورین توسط جوزف پاکستن اشاره نمود. می توان گفت که این ساختمان اولین اثر معماری با مصالح کاملا مدرن یعنی آهن وشیشه بود.
مدرنیت در معماری
به طور کلی مدرن در معماری حاصل چند تحول عظیم میباشد :
- انقلاب صنعتی با کشف ماشین بخار
- استفاده از فولاد در صنعت ساختمان
- تقابل شدید معماران با شیوه های تزئینی باروک و رکوکو
- دگرگونی های عمیق اجتماعی و تکنیکی و جریانات فکری و هنری و فلسفی جدید ، مطرح کردن کلید واژه هایی مانند عقل گرایی، خرد گرایی، دانش ، مغز و در نتیجه نیاز به شکل ها و قالب های جدید
دوران معماری مدرن
1مدرن اولیه
شامل مکتب شیکاگو و فتوریسم شیوه آرت نئوو، آرت دکو و فوتوریسم است.
2مدرن میانی
شامل مکتب باهاوس، کانستراکتیویسم و سبک ارگانیک، سبک ماشینی، سبک بین الملل و سبک مینی مالیسم اولیه است.
3مدرن متاخر
شامل شیوه تندیس گرایی و بروتالیسم و مینی مالیسم است.
1- معماری مدرن اولیه
دوره زمانی معماری مدرن اولیه از نیمه دهه 1880 تا اوایل جنگ جهانی اول یعنی 1914 بوده است.
مکتب شیکاگو
در دهه ی هشتم قرن نوزدهم صنعت ساختمان در شیکاگو رونق و رواج تازهای به خود گرفت. آسمانخراشهایی به ارتفاع 16،14،12و 23 طبقه ساخته شدند که برخلاف آسمان خراشهای دیگر آمریکا در شهر پراکنده نبودند بلکه در مسافتی کم از یکدیگر و در ناحیه ی مرکزی و تجاری شیکاگو لوپ، قرار داشتند. مکتب معماری شیکاگو (The Chicago School of Architecture) اصطلاحی است که به طور جمعی به کسانی که در ایجاد تحولات شهر شیکاگو سهیم بودند اطلاق میشود که بیش از همیشه بین سالهای ۱۸۸۳ تا ۱۸۹۳ رشد یافت و قدرت گرفت. در این زمان شیکاگو مرکز خطوط راه آهن و ارتباط بین شرق و غرب آمریکا بود، همچنین مرکز تجاری مهمی به شمار می رفت و از سال ۱۸۸۵ میلادی فعالیتهای شدید اقتصادی و به تبع آن اجرای ساختمانهای تجاری و اداری آغاز گشته بود که با توجه به آتشسوزی سال ۱۸۷۱ و از بین رفتن بیشتر قسمتهای این شهر، زمینه برای تحولات جدید آماده بود. در این زمان در شیکاگو تعدادی مهندسان سازه و معمار جوان وجود داشتند که عمدتاً تحصیل کرده اروپا و شهرهای شرق آمریکا همچون بوستون و نیویورک بودند.
اولین مهندس مطرح در مکتب شیکاگو ویلیام لی برون جنی، تحصیل کرده مدرسه هنر و تولیدات در فرانسه بود.
آثار مکتب شیکاگو
- ساختمان شرکت بیمه (ويليام لوبارن جنی)
- ساختمان فروشگاه کارسون ،پیری واسکات (لویی سالیوان)
- ساختمان مونادناک (برنهم ، جان روت)
- اختمان بروستر (ترناک)
- ساختمان رلیانس (دنیل برنهم)
مکتب آرت نئو (هنر نو)
سبک هنر نو از اوایل دههٔ ۱۸۹۰ آغاز و عمدتاً سال ۱۹۱۰ ادامه داشت. هنر نو نام مغازهای بود که طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی، وان دوولد، انجام شده بود و در سال ۱۸۸۵ در پاریس گشایش یافت. در این مغازه اشیا مدرن و نو ظهور فروخته میشد. نام این مغازه به سبکی تعلق گرفت که به جای تقلید از گذشته، در پی ابداع احجام و فرمهای جدید بود. سبکهای مختلف معماری از قبیل نئوکلاسیکو رمانتیک در قرن نوزده، تقلید دقیق از گذشته را سر لوحه کار خود قرار داده بودند. ولی پیروان نهضت هنر نو برای اولین بار بینش جدیدی را در معماری اروپا پایه ریزی نمودند که به جای الهام از گذشته، توجه به آینده و تکنولوژی و ابداعات جدید داشت. معماران سبک آرت نئو از مصالح مدرن مانند چدن، آهن، فولاد و بتن استفاده میکردند، ولی ظاهر کلی وجزئیات ساختمان را با تزئینات فرمهای طبیعی و گیاهی شکل میدادند. زمینههای فکری این سبک را میتوان در سبک هنرها و صنایع دستی در نیمهٔ قرن نوزدهم در انگلستان یافت. لازم به یادآوری است که اگر چه سبک هنرها و صنایع دستی شعار خود را ابداع به جای تقلید از گذشته قرار داده بود، ولی بنیان گذاران این سبک تولید صنعتی را رد میکردند و خواهان بازگشت به معماری روستایی و محلی بودند اما در مقابل، معماران نهضت هنر نو از تولیدات صنعتی به صورت گسترده استفاده میکردند و معماری روستایی برای آنها الگوی مناسبی نبود.
آثار سبک آرت نئو
- موزه هنرهای زیبا (بوداپست)
- قصر موسیقی کاتالان
- خانه تاسل بروکسل
- کازا باتیو بارسلون
سبک آرت دکو
هنر تزیینی یا آر دکو یک سبک و جنبش هنری در معماری، هنرهای تجسمی و طراحی است که برای نخستین بار در فرانسه پیش از جنگ جهانی اول ظاهر شد. واژه آرت دکو کوتاه شدهٔ عبارت "آر دکوراتیف" برگرفته از نمایشگاه بینالمللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن است که در سال ۱۹۲۵ در پاریس برگزار شد.
در ایران بهترین نمونه های معماری هنر نو را می توان در ساختمان های طراحی شده توسط وارطان هوانسیان معمار ارمنی تبار در دوره پهلوی اول و دوم در تهران مشاهده کرد.
جنبش فوتوریسم
این جنبش در ایتالیا و بعد از جنگ جهانی اول ظهور نمود و پدید آورندگان این جنبش خواستار جهانی بودند که یکسره خود را با شرایط جدید به وجود امده در اثر انقلاب صنعتی و ظهور تکنولوژی جدید تطبیق دهد، و آن چه را که مربوط به جهان قبل از صنعت مدرن است از تاریخ حذف کنند . بنیان گذار این سبک فیلیپوتوماسو بود و تاکید بیشتر او این بود که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت غنای فزون تری یافته است. این جنبش نسبتاً عمر کوتاهی داشت و شروع جنگ جهانی اول آغازی بود بر پایان این جنبش که می خواست در تاریخ معماری، تحولی جدید ایجاد کند. هیچ ساختمان مهمی به این سبک ساخته نشد.مطالب نظری معماری فوتوریسم همچون توجه به علم و تکنولوژی و جهان آینده، گسست از گذشته و بلند مرتبه سازی همه از مواردی بودند که بعد هاتاثیر بسیاری بر افکار و طرح های معماران مدرن متعالی همچون لکوربوزیه و گروپیوس و همچنین سبک هایی چون کانستراکتیوسم و های-تک گذاشتند.
2- معماری مدرن میانی
این دوره از معماری مدرن شامل مکتب باهاوس، کانستراکتیویسم و سبک ارگانیک، سبک ماشینی، سبک بین الملل و سبک مینی مالیسم اولیه است.
مکتب باهاوس
بعد از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ در شهر ویمار آلمان مدرسه ای معماری و هنرهای کاربردی به نام باهاوس تاسیس گردید. موسس این مدرسه معمار برجسته آلمانی والتر گروپیوس بود. این مدرسه بعدها به دانشکده فنی معماری و مهندسی عمران تغییر نام پیدا کرد و از سال ۱۹۹۶ تا به امروز به نام دانشکده باهاوس آلمان شناخته می شود. مهم ترین هدف این مدرسه پرورش هنرمندانی بود که بتوانند میان هنر و صنعت پیوندی عمیق ایجاد نمایند.
ویژگی های مکتب معماری باهاوس
- ساختمان ها دارای سقف های مسطح، نمای صاف و شکل های مکعبی هستند که زوایای مناسب را به خوبی نشان می دهد. اگرچه ممکن است گوشه های گرد در مکان هایی مثل بالکن ها دیده شوند اما در اغلب موارد گوشه ها و لبه ها تیز و خطوط به صورت مشخص هستند.
- رنگ های مورد استفاده در ساختمان هایی که به سبک باهاوس طراحی شده اند سفید، خاکستری، سیاه و یا بژ است.
- ساختمان های سبک باهاوس ترکیب اشکال متقارن و انتزاعی هستند که عملا می توان گفت هیچ تزئیناتی در آن ها به کار نرفته است. به همین دلیل در توصیف فلسفه این سبک می توان گفت که سبکی بی آلایش، ساده و عملکردی است.
آثار معماری باهاوس
- ساختمان Seagram در نیویورک
- ساختمان Villa Tugendhat در شهر برنو جمهوری چک
- خانه Farnsworth در شیکاگو
- خانه Gropius در ماساچوست
- ساختمان مدرسه باهاوس در دسائو
- عمارت سامرفیلد
- شهر سفید تل آویو
کانستراکتیویسم (Constructivism)
جریان های هنری اوایل قرن بیستم پیش گویانی بودند که از آینده خبر دادند و به زمان پیوستند. چیزی که در دهه های بعد به نام هنر و معماری مدرن از میان این جریان ها برخاست رؤیای دور و دراز این موج های جوان بود. زلزله هایی مانند فوتوریسم، کوبیسم، کانستراکتیویسم، داستیل، دادا و . . . . پس لرزه هایی برای هنر یک قرن باقی گذاشتند که مرزها را طی کردند و جهانی شدند. کانستراکتیویسم یکی از نهضت های تأثیر گذار در هنر و معماری قرن بیستم و حتی بیست و یکم بود که در سال های بعد از انقلاب سوسیالیستی اعلام موجودیت کرد. دولت تازه تأسیس تا سال 1920 درگیر مسائل بعد از انقلاب رکود اقتصادی و بحران های کوچک و بزرگ بود در سال ها بعد کانستراکتیویسم روزهای شکوفایی خود را می گذراند. زاده شدن در این بستر تاریخی کانستراکتیویسم را از نظر ایدئولوژیک تا حدی به سوسیالیسم نزدیک می کند.
واژه کانستراکتیویسم به معنی سازندگی، دو منظور این مکتب را می رساند که یکی بر این تاکید داشت که هنر ناشی از الهام درونی و ضمیر ناخود آگاه نیست که فی البداهه خلق شود پس باید آن را آگاهانه و از سر قصد ساخت و دومی می گفت تقلید از طبیعت به هیچ صورت پذیرفته نیست زیرا در آن سازندگی وجود ندارد و به علاوه دوربین عکاسی به بهترین وجه این کار را انجام می دهد.
سبک ارگانیک
بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد. رمانتیسم یک جنبش فلسفی و هنری و ادبی است که در اواخر قرن 18و 19 میلادی در شمال غرب اروپا شکل گرفت و به سایر مناطق اروپا و آمریکا سرایت نمود. این جنبش واکنشی در مقابل خرد گرایی عقل مدرن بود . فردریش ویلهم شیلینگ که یکی از بنیان گذاران مهم فلسفه رمانتیک محسوب میشود معتقد بود که طبیعت جزیی از خود انسان است و بین انسان و طبیعت جدایی نیست. معماری ارگانیک در آمریکا در قرن نوزدهم توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت. اوج شکوفایی این نظریه را می توان در نیمه اول قرن بیستم در نوشتارهای فرانک مشاهده نمود. سالیوان که خود از پایه گذاران سبک مکتب شیکاگو و معماری مدرن در آمریکا بود اعتقاد زیادی به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت. سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آمدن طبیعت می باشد. او برای اولین بار اصطلاح "فرم تابع عملکرد" را بیان نمود و چنین عنوان کرد که بعد از مشاهده مستمر پروسه طبیعی، به این نتیجه رسیدم که که فرم تابع عملکرد است. یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید. از مشخصه های بارز این ساختمان می توان به پنجره های سرتاسری و کنسول نمودن بام و نشان دادن مصالح در ساختمان اشاره کرد. از جمله شاخص ترین نمونه های این ساختمان ها باید از خانه روبی در حومه شیکاگو نام برد.
ویژگی های معماری ارگانیک
- معماری ارگانیک به طبیعت احترام میگذارد به عنوان نمونه در این سبک از معماری، چوب باید دقیقا مشابه چوب باشد. اجزای بنا باید با محیط اطرافشان یکی شوند.
- در معماری ارگانیک در درجه اول باید سادگی و آرامش در بنا دیده شود و به جای اینکه با تغییرات ترندها و مد روز دائما تغییر کند باید منحصر به فرد باشد.
- یک بنای خوب در این سبک از معماری ، نباید یک بنای کپی شده باشد. در واقع باید قوانین طبیعت را بار دیگر بازنویسی کند و از خود طبیعت ساختاری طبیعی تر داشته باشد.
آثار معماری ارگانیک
- خانه روبی شیکاگو
- خانه آبشار فرانک لوید رایت
- ویلای شل در ژاپن
- کاخ مروارید شمس پهلوی
- کلبه لواسان اثر هوشنگ سیحون
- ساختمان دفینه (موزه پول خیابان میرداماد)
سبک ماشینی
این سبک از معماری بر اساس مفاهیم زیر بنا شده است :
- تولید انبوه
- دانش، ماشین و ارتباطات
- تکنولوژی (بتن، فولاد، شیشه)
- عملکرد گرایی
- هنر مجزا (هنر بدون تزئینات)
- بی توجهی به هنر گذشته به طور کامل
- بی توجهی به فرهنگ گذشته و نگاه به آینده
- به سمت معماری بین المللی
- استفاده از مصالح پیش ساخته
- حضور ریاضیات در معماری
- رعایت تناسبات
- مثبت گرایی
معروف ترین معمار این سبک لوکوربوزیه است.
لوکوربوزیه معتقد است که "خانه ماشینی است برای زندگی" که نمونه بارز این نظریات در برخی کارها او مانند ویلای ساوا در پاریس و مجتمع مسکونی مارسی در فرانسه مشهود است. در حقیقت طبق این نظریه مجتمع های مسکونی غول آسا یک زیر ساخت کامل شهری دانست. یعنی حاوی واحد هایی برای مسکن، کار و تامین مایحتاج بود و ساکنین این ماشین ها در بهترین حالت هرگز نیاز نبود محوطه مجتمع را ترک کنند.
سبک بین الملل
این سبک از معماری مدرن از سال 1920 تا 1960 رواج داشت. دلیل نامگذاری این سبک به نام سبک بین الملل به سال 1932 باز می گردد: این اصطلاح از عنوان یکی از کتاب های هنری، رایل هیچکاک و فیلیپ جانسون که برای ثبت اطلاعات برگزاری نمایشگاه هنر معماری مدرن که در موزه ی هنرهای مدرن شهر نیویورک نوشته شده بود و نتیجه ی آن، تمرکز بیشتر بر ویژگی های سبک شناسی هنر مدرن بود، ریشه گرفت.
ساختمان های این سبک به صورت مکعبی شکل هستند. همچنین از پلان های باز با پنجره های قدی و نماهای شیشه ای استفاده می شده است. فیلیپ جانسون و راسل هیچکاک اولین معماران این سبک هستند. گفته می شود که سبک بین الملل دارای طراحی بی تفاوت نسبت به محل اقامت ، مکان و آب و هوا دارد که این یکی از دلایل بین المللی نامیده شدن آن است.
عدم بکارگیری هرگونه پیرایش و زیور در طرح های این سبک، به کار گیری رنگ های روشن و استفاده از ایده های کوبیسمی از مشخصه های این سبک در سال های اولیه بوده است.
سه اصل مهم سبک معماری بین الملل
- تجلی حجم به جای جرم
- عدم بکاربردن پبرایش و زیور
- تاکید بر تعادل به جای تعصب بر تقارن
3- معماری مدرن متاخر
دوره معماری مدرن متاخر را میتوان از بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دههٔ هفتاد محسوب کرد. در این زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماریه اولیه و میانی همچون رایت، کوربوزیه، گروپیوس بودند.
تندیس گرایی
اولین سبک معماری مدرن متاخر سبک تندیس گرایی میباشد. تندیس گرایی به معنی الهام گرفتن از یک یا چند مورد برای بیان نماد آنها به زبان معماری است. این الهامات می تواند از هر نشانه در در طبیعت اطراف ما گرفته شود.
ویژگی معماری تندیس گرایانه
نکته حائز اهمیت در مورد این ساختمانهای تندیس گونه این است که همه آنها بلا استثنا با بتن احداث شدهاند. در این بناها بتن همچون خمیر مجسمهسازی، مادهای بسیار مناسب برای پدید آوردن اجسام بدیع و نو ظهور بود.
ساختمان های تندیس گرا
ساختمان اپرای سیدنی، به صدفهای دریایی و بادبانهای کشتی تشبیه شده است. این تندیس نماد شهر سیدنی و کشور استرالیا تلقی میشود، در سال ۱۹۵۷ توسط یورن اوتزان معمار دانمارکی طراحی شده است فرودگاه بین المللی دالاسدر حومه شهر واشینگتن توسط اروسرینن معمار فنلاندی طراحی شده است. منبع الهام در این طرح، حرکت، سرعت و پرواز بوده که به صورت استادانهای در این تندیس به نمایش گذارده است.
سبک بروتالیسم
زبره کاری یا معماری بروتالیست (Brutalist Architecture) سبکی از معماری است که در آن ساختمانها کلاً با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا میشوند. اصطلاح زبرهکاری (بروتالیسم) در ۱۹۵۴ در فرانسه و انگلستان برای توصیف این شیوه به کار رفت.
اصطلاح بروتالیسم
معماران انگلیسی به نامهای آلیسون و پیتر اسمیتسون برای اولین بار این اصطلاح را در سال ۱۹۵۳ میلادی ابداع کردند. این اصطلاح ریشه در واژهٔ فرانسوی بتن بروت به معنای «سیمان خام» دارد، عبارتی که لو کوربوزیه برای تشریح متد استفاده خاصش از سیمان استفاده میکرد، متدی که بسیاری از بناهای پس از جنگ جهانی دومش را با آن ساخت.
سبک مینیمالیسم
مینیمالیسم در معماری یعنی دستیابی به طراحی بهتر از طریق سادگی و پرهیز از هرگونه تزئینات. این سادگی در تمامی اجزای معماری بنا از جمله فرم، فضا، متریال، جزئیات و رنگ به وضوح نمایان میشود. بهطور کلی، در این سبک معماری از وجود موارد زائد درونی و بیرونی، منحنیهای کامل یا زاویههای بیش از حد جلوگیری میشود. برخی از اصول تعریف شده این سبک معماری به شرح زیر است:
- سادگی در فرم و عملکرد.
- پوشش و پرداخت دیوارها بدون هیچگونه پیچیدگی خاصی.
- فضاهای تمیز، دلباز و پر نور.
- جزئیات ساده بدون وجود طراحی داخلی خاصی.
- استفاده استراتژیک از متریالهای مختلف برای ایجاد جذابیتهای بصری، بافت و کاراکترهای خاص در فضا
در ادامه میتوانید اقدام به دانلود پاورپوینت معماری مدرن نمایید.
مشخصات فایل :
- فایل پاورپوینت
- 85 اسلاید
- فونت زیبای Casablanca
- حجم فایل :9.6 مگابایت
- تصاویر فایل :
مطالب موجود در فایل :
- فهرست
- مقدمه
- معماری مدرن
- مدرنیت در معماری
- ویژگی های معماری مدرن
- دوران معماری مدرن (مدرن اولیه، مدرن متعالی، مدرن متاخر)
- مکتب شیکاگو، معماران مکتب شیکاگو، آثار مکتب شیکاگو
- مکتب آرت نئو (هنر نو)، آثار سبک آرت نئو
- سبک آرت دکو
- جنبش فوتوریسم
- مکتب باهاوس، ویژگی های معماری باهاوس، آثار معماری باهاوس
- ساختمان سیگرام
- خانه فارنزورث
- ویلا توگندهات
- کانستراکتیویسم، ویژگی های کانستراکتیویسم
- سبک ارگانیک، ویژگی های معماری ارگانیک، معماران سبک ارگانیک، آثار سبک ارگانیک
- خانه آبشار
- خانه روبی
- موزه گوگنهایم نیویورک
- سبک ماشینی
- ویلا ساوا
- اونیته دابیتاسیون، مارسی
- سبک بین االملل، سه اصل مهم سبک معماری بین الملل
- تندیس گرایی، ساختمان های تندیس گرا
- سبک بروتالیسم، ویژگی های معماری بروتالیسم
- سبک مینیمالیسم
- منابع