04
چهارشنبه, دسامبر
ورود
x
ثبت
x

مرکز فرهنگی بین المللی اصفهان (فرهنگسرای استاد فرشچیان)

بناها و آثار معماری ایرانی و اسلامی
تایپوگرافی
  • خیلی کوچک کوچک متوسط بزرگ خیلی بزرگ
  • پیش فرض Helvetica Segoe Georgia Times

مرکز فرهنگی بین المللی اصفهان، فرهنگسرای استاد فرشچیان اصفهان، تحلیل فرهنگسرای فرشچیان اصفهان، پاورپوینت مرکز فرهنگی بین المللی اصفهان، پاورپوینت مرکز فرهنگی فرشچیان، پاورپوینت فرهنگسرای فرشچیان اثر فرهاد احمدی

مرکز فرهنگی بین ‌المللی اصفهان (فرهنگسرای استاد فرشچیان) بین سال‌های 1367 تا 1384 توسط معمار ایرانی فرهاد احمدی طراحی و ساخته شد. این بنا رتبه‌­ی نخست بخش ساختمان‌های عمومی همایش ملی و طراحی شهری نقش جهان را کسب کرده است. این مجموعه نمونه ای از طراحی با نگاهی معناگرا و به کارگیری زبانی مفهومی و نمادین و استعاری برای انتقال پیامی معنوی و تلاشی در بازسازی تصویر بهشت میباشد. مجموعه فرهنگی هنری استاد محمود فرشچیان، یک مجموعه کاملا فرهنگی، هنری، آموزشی، تفریحی و گردشگری در قلب شهر زیبای اصفهان، در کنار رودخانه زیبای زنده ‌رود می‌باشد که زیر نظر موسسه کمک به توسعه و هنر در ایران و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره میشود.

مرکز فرهنگی بین المللی اصفهان
مرکز فرهنگی بین المللی اصفهان (فرهنگسرای استاد فرشچیان)
تصویری سه بعدی از فرهنگسرای استاد فرشچیان
تصویری سه بعدی از فرهنگسرای استاد فرشچیان
 فرهاد احمدی

فرهاد احمدی (متولد 22 دی 1329 – درگذشت 10 شهریور 1399) فارغ ‌التحصیل رشته مهندسی معماری و شهرسازی از دانشکده هنرهای زیبای، دانشگاه تهران بود. وی در سال 1348 خورشیدی به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران وارد شد و در سال 1356 از این دانشگاه فارغ ‌التحصیل شد. فرهاد احمدی از سال 1360 عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی بود. شروع کار وی پس از انقلاب اسلامی با ساخت مجموعه مسکونی و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان و بعد از وقوع جنگ ایران و عراق نیز در باز سازی مناطق جنگی بود.

فرهاد احمدی
فرهاد احمدی

به جایگاه و اهمیت فرهاد احمدی در معماری معاصر ایران از جنبه‌های مختلف میتوان و باید پرداخت. او هم در حوزه‌ نظری و هم در آثار ساخته‌ شده اش از معماران برجسته ایران محسوب میشود که می‌ کوشید پشتوانه‌ های نظری استواری برای طرح‌ هایش تدوین نماید و بر اساس آن خط طراحی را سازمان ‌دهی و مدیریت کند. توجه به مسئله هویت، نگاه به گذشته و آموختن از طریق مطالعه معماری تاریخی ایران از رویکردهای اساسی احمدی در معماری و به گمان او راه حل اصلی برای وضعیت امروز معماری ایران بود. از آثار شاخص فرهاد احمدی میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • مرکز فرهنگی دزفول
  • مرکز فرهنگی اصفهان
  • طرح کتابخانه ملی
  • ساختمان تجاری-اداری فرشته
  • مرکز فرهنگی و تجاری کرمان
  • کتابخانه مرکزی علم و صنعت
  • ساختمان سفارت ایران در سئول
  • طرح سفارت ایران در استکهلم
 فرهنگسرای استاد فرشچیان

در طرح فرهنگسرای استاد فرشچیان که از لحاظ هندسی از تقارن قوی برخوردار است، توده‌ ای از ماده در مرکز بنا با آسمان تهی شده و چون گردابی، آسمان را ابتدا به مرکز و سپس به قعر خود فرو برده، در حالی که از سوی دیگر ماده با ارتعاشات متواتر فرارونده به صورت پلکانی به سوی آسمان سرکشیده است. این حفره که در جهت خورشیدی از میان به دو نیم گردیده ، اسطوره شکاف عالم را به ذهن می آورد. در کانون تالارها، یک فضای هشت ‌ضلعی به ارتفاع سه طبقه نهاده شده که لایه زیرین آن چون یک حوض ‌خانه، فضای چایخانه ای را به دور خود سازمان داده است. بر فراز آن تالار انتظار و بالاخره در سطح سوم فضایی با دیوارهای کدر و سنگین و سقف شفاف قرار گرفته است. این فضای کشیده که بر تارک نور دارد و در بن آب، فضای مقدس معابد آب و نور را به ذهن متبادر میسازد. در دو سوی این مرکز تهی، فضا های نیمه شفافی استقرار یافته که پل‌ های معلق و شفاف از درون آن عبور و به ورودی ‌های جانبی متصل میشوند. در زیر این پل ها و اضلاع شرقی و غربی، نگار خانه ها قرار گرفته‌ اند. این دو فضای نیمه شفاف که شب‌ها با نور لاجوردی روشن می‌شوند، در ترکیب با ساختمان توپر آجری مانند کاشی ‌کاری، جداره‌ های سبک و با تلألو ایجاد میکنند.

پلان فرهنگسرای بین المللی اصفهان
پلان (تصویر راست : پلان همکف، تصویر چپ پلان زیرزمین)

فضای هشت ضلعی مرکزی علاوه بر اینکه از نظر محل قرارگیری در مرکز پروژه قرار دارد، به ‌نوعی نقطه­‌ی شروع حرکت بازدیدکنندگان و کاربران مجموعه نیز هست. هندسه قوی، حضور آب و ترکیب شدن آن با نوری که از پل‌های شفافی که به این فضا ختم می­‌شود و گذر میکند، فضایی مشابه سربینه‌ی حمام‌ های سنتی ایجاد میکند که آن‌ ها نیز خود مرکز رویدادها و اتفاقات مهم اجتماعی بوده‌ اند.

فضای هشت ضلعی بنا
فضای هشت ضلعی بنا

از نظر کاربردی، تراکم و غلظت، کاربری ‌های مجموعه از مرکز به بیرون کاهش می یابد. به بیان دیگر، فضای تهی که در مرکز پروژه قرار گرفته و تالارها را در خود جای داده، تأثیر خود را بر اطراف نیز گذاشته و لبه­‌ها را نیز بی ‌ماده و شفاف کرده است، تا آنجا که در بخش مجاور خیابان رواق نیز حذف شده و ساختمان از طریق دروازه‌ ورودی با پیاده روی شهری ترکیب میشود.

در طرح مرکز فرهنگی اصفهان ناگفته ها و عجایب راز آلود هم زمان با فرو بردن بیننده در تجربه ای ناخودآگاه آشکار میشوند. آن جا که به زیباترین وجه معماری سنتی ایران یعنی توجه به چهار عنصر نور، باد، آب، خاک و تفکر دیرینه و اسطوره ای فرهنگ ایرانی پرداخته میشود. این جریان نیرومند فکری ریشه در تفکرات فیلسوف بزرگ سهروردی و فلسفه اشراق دارد. در این میان آب نوع مادی عنصری است که میتواند با نور ترکیب شود و از آنجا که توانایی عبور نور و روشنایی را از خود دارد به عنصری مقدس تبدیل شده است. آب و نور به مثابه عناصر هویت بخش با یکدیگر ترکیب میشوند و بنیان فضای زیبایی در معماری را پایه ریزی میکنند که حوض خانه نام دارد. در مرکز فرهنگی اصفهان 4 حوض خانه علاوه بر فضای هشتی سبب رساندن نور به زیرزمین میشوند.

حوض خانه
حوض خانه

در ادامه میتوانید اقدام به خرید و دانلود پاورپوینت مرکز فرهنگی بین المللی اصفهان نمایید.

مشخصات فایل :

  • فایل پاورپوینت
  • 90 اسلاید
  • فونت زیبای Estedad
  • حجم فایل : 10.7 مگابایت
  • تصاویر فایل :

مطالب موجود در فایل :

  • معرفی بنا
  • مشخصات پروژه
  • فرهاد احمدی
  • سبک معماری فرهاد احمدی
  • موقعیت بنا
  • اقلیم اصفهان
  • پیشینه بنا
  • پلان ها همکف و زیرزمین
  • سه بعدی بنا
  • ایده طراحی
  • طرح بنا
  • تفکیک فضاها
  • ورودی ها
  • بررسی بخش های مختلف بنا (فضای جزیره، پل ها ارتباطی جزیره، فضای هشتی، برجک ها، حیاط های مرکزی، حوض خانه ها، آمفی تئاتر روباز)
  • ارتباط بنا با فضای شهری
  • شکل ها فرم ها
  • مصالح مورد استفاده در بنا
  • نورگیری بنا
  • منابع
تومان30,000

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
رتبه دهید:
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت
کد تصویری را وارد کنید