بررسی کامل معماری هند + فایل پاوپوینت

تاریخ معماری
تایپوگرافی
  • خیلی کوچک کوچک متوسط بزرگ خیلی بزرگ
  • پیش فرض Helvetica Segoe Georgia Times

بررسی کامل معماری هند ، معماری هندوستان ، دانلود پاورپوینت معماری هند ، سبک های معماری هند ، دوره های معماری هند ، شهر موهنجودارو ، هاراپا ، معابد غاری هند ، بارهوت ، مقبره اکبرشاه ، آرامگاه همایون شاه ، تاج محل ، قطب منار ، پاورپوینت هنر و معماری هندوستان

نخستین سکونت هندی ها در هزاره سوم پیش از میلاد در کنار رودخانه سند بود است. تمدن هند از تمدنهای مرده محسوب می شود که این تمدن تا ورود آریایی ها به آن سرزمین به صورت ممتد ادامه داشته است و شکل گیری آن بسیار تاثیر پذیر از بین النهرین بوده است. هجوم های آریاییان را که در حدود ۱۸۰۰ سال پیش از میلاد آغاز شد علت بروز گسست در هنر و تمدن هندی دانست . دو مرکز مهم گسترش فرهنگ در هند موهنجودارو و هاراپا (پاکستان امروزی) می باشند. در طی صده ششم پیش از میلاد دو دین بزرگ در هند بوده است:

  1. آیین بودا : تاثیر عمیقی به فرهنگ و هنر هند گذاشت که در معماری باعث بوجود آمدن سلسله ستونهای یادبود و مقدس شد.
  2. جین : معماری معابد جین از زیباترین معماری هندی محسوب می شود.

موقعیت جغرافیایی هند

  • کوههای هیمالیا (خانه خدایان) (شمال شرقی)
  • دره رودهای گنگ و سند (جنوب)
  • منطقه حاصلخیز (شمال غربی)

تمدن و معماری هند به سه دوره تقسیم می‌شود :

  1. پیش از آریایی (دراویدی)
  2. دوره آریایی
  3. دوره اسلامی

مقدمه

در میان صدها محوطه ی مربوط به تمدن هاراپی هند چهار شهر به لحاظ بزرگی، عظمت معماری و تمدنی که از آن برخوردار بودند وضعیتی ویژه داشتند. موهنجودارو و هاراپا معروفترین،کالی بنگال قدیمی ترین و لوتال بزرگترین مرکز تجارت دریایی بوده است.

1- دوره بیش از آریایی ها

شهر موهنجودارو (Mohenjo-daro)

این شهر اثر بی نظیر و بلامنازعی از دنیای باستان است که متعلق به 5000 ق.م است که به دلیل شهرسازی مدرن و کم نظیر آن به منهاتن عصر برنز شهرت دارد و معماری هند را تحت تاثیر قرار داده است.موهنجودارو به معنای تپه مردگان و در ساحل راست و غربی رودخانه ی سند واقع است. شهر موهنجودارو به 2 قسمت شهر بالا و شهر پایین تقسیم شده است. شهر بالا شامل بنای یادمانی و همگانی می شود و شهر پایین جای زندگی مردم عادی است. در نقشه شهرسازی آن بلوار عظیم شمالی-جنوبی با خیابان‌های فرعی شرقی-غربی قرار داشته و منازل مسکونی در کوچه‌های باریک این خیابان‌ها واقع بوده‌است. دو اصل اساسی در طرح منازل رعایت شده است عبارت اند از: 

  • امنیت
  • آسایش

ویژگی های اصلی و عمده شهر موهنجودارو هند

  • ارگ (در غرب شهر و بر فراز تپه مصنوعی با دروازه مشرف به استوپا)
  • خیابانهای اصلی و فرعی متقاطع
  • حمام عمومی ( ملات ساروج و آسفالت )
  • انبار غله ، سالن اجتماعات ( دارای بیست ستون)

نکات مهم خانه سازی در موهنجودارو

  • رعایت امنیت و آرامش
  • باز شدن پنجره ها روبه گذرهای فرعی
  • دیوارهای ضخیم
  • ساخت بناهای دو طبقه
  • ساخت چاههای آجری برای دفع فضولات
  • اتصال به سیستم فاضلاب شهری

نکات مهم شهرسازی موهنجودارو 

  • ساخت آجرهای استاندارد (27.9*13.42*6.35)
  • ساخت سیستم یکپارچه فاضلاب
  • ساخت خانه هایی با نقشه یکسان
  • رعایت عدالت اجتماعی در بنای خانه ها
نقشه شهر موهنجودارو
نقشه شهر موهنجودارو

 

Mohenjo-daro موهنجودارو
Mohenjo-daro موهنجودارو

 

نقشه شهر موهنجودارو

هاراپا (Harappa)

شهر باستانی هاراپا در پنجاب (پاکستان کنونی) یکی از مهمترین شهرهای تمدن دره ایندوس با 370 هکتار وسعت بود. شهر بین سالهای 2600تا1900 پیش از میلاد آباد بوده است. وقتی انگلیسی ها در حال ساخت راه آهن در این منطقه بودند به آجرهای شهر دست یافتند و از این آجرها در ساخت راه آهن استفاده کردند و که باعث نابود شدن بقایای مانده از شهر هاراپا شد. در سال 2005 یک پارک بر روی سایت باستانی هاراپا در حال ساخت بود که به خاطر کشف بقایای بسیار زیاد اشیای باستانی ساخت پارک متوقف شد و باستان شناسان پاکستانی شهر را حفاری کردند. مهرهای فراوان و آثاری شبیه نوشتار از این شهر بدست آمده که باعث شده برخی باستان شناسان بر این باور باشند که نوعی خط در این منطقه استفاده می شده است.
از این منطقه همچنین اسباب بازی های زیاد سفالی نیز بدست آمده است.

ویژگی های اصلی و عمده منطقه باستانی هاراپا

موقعیت : 600 km موهنجودارو (شهرمردگان) ، در ایالت پنجاب پاکستان

بخشهای مختلف شهر :

بخش غربی : بنای ارگ

بخش غربی : خانه ها با نقشه مشابه بناهای موهنجودارو

سیلو ( انبار غله ) : دارای دو بلوک متقارن ، راهروی جداکننده و 14 دیوار منظم فرعی

منظقه باستانی هاراپا
منظقه باستانی هاراپا

 

اشیا سفالی در هاراپا
اشیا سفالی در هاراپا

 

مهر و یک نمونه خط کشف شده در هاراپا
مهر و یک نمونه خط کشف شده در هاراپا

 

2- دوره آریایی

آریایی ها دین ودایی را با خود به هند بردند. در این مذهب خدایان متعدد و عناصر طبیعی مورد ستایش مردمان بودند. در سده ششم قبل از میلاد، دو دین بزرگ در هند ظهور کردند، یکی آیین بودا بود که تاثیر بسیار زیادی بر فرهنگ، هنر و معماری هند بر جای گذاشت و باعث بوجود آمدن سلسله ستونهای یادبود و مقدس شد. از معماری هندی پیش از آشوکا چیزی به جز خرابه‌های موهنجودارو به جای نمانده است. گویا بناهای هندی عصر ودایی و بودایی از چوب بوده و احتمالا آشوکا اولین کسی بود که از سنگ برای مقاصد معماری استفاده کرد. و دیگری دین جین که معماری معابد جین از زیباترین معماری هندی محسوب می شود.

معابد غاری

 شروع معماری مذهبی در هند با معابد غاری همراه است. پرستشگاه‌هایی که در دل صخره‌های سنگی کنده شده بودند این غارها که به تقلید بناهای چوبی آن دوره ساخته می‌شدند بناهای تالار مانندی هستند که در اصل در صخره‌های سنگی کنده می‌شدند و در انتهای تالار فضایی برای پرستش به وجود می آوردند نمونه آن غار «لوماس ریشی» مربوط به سده سوم قبل از میلاد در کوه های بربر است.

نمونه هایی از غارها و معابد این دوره

  • معبد غاری کارلی
  • غارهای آجانتا
  • غارهای اِلفانتا
  • برج بوده گایا

استوپاها

مهم‌ترین بناهای اولیه مذهب آریایی در معماری هندیان استوپا ها هستند. استوپا ها معابد گنبدی شکل و توپری هستند که از مصالح سنگ و آجر با درهای چوبی نقش دار درست شده و عموماً محل هایی برای نگهداری بقایای (خاکستر) قدیس های بودایی است. نمونه های اولیه استوپاها در ماتهورا و دیگر نقاط به دست آمده، ولی عظمت این گونه بناها را در استوپای سانچی متعلق به قرن سوم قبل از میلاد مشاهده می کنیم.

نمونه استوپاها

  • بارهوت (قدیمی ترین) 
  • امراواتی
  • سانچی

برجها

کاخها

3- دوره اسلامی

اولین مرحله از آشنایی هندی ها با اسلام توسط بازرگانان عربی که به سواحل جنوبی هند سفر می‌کردند باز میگردد. مرحله دوم مربوط به آغاز هجوم سلطان محمود غزنوی در قرن 11 میلادی به کشور هند میباشد ولی از آنجایی که جنگ نمی تواند باعث مودت و دوستی و آمیزش فرهنگی بشود تأثیر چندانی در رسوخ فرهنگ اسلامی به هند و معماری هند نمی‌گذارد. مرحله سوم مربوط به دو قرن بعد از آن است و آن هم مهاجرت مسلمانان ایرانی به شبه قاره است. این مرحله نقطه عطف آغاز آشنایی وسیع و گسترده فرهنگ و هنر اسلامی در هند است. اوج تجلی هنر اسلامی هند را که هنر «هندو – ایرانی» نامیده می شود، می توان در دوران حکومت مغولان تیموری مشاهده نمود.این شیوه تلفیقی است از معماری هندی (مثلاً استفاده از سنگ برای پوشش و تزیینات) و معماری اسلامی ایران (مثلاً قوس های جناغی و کتیبه ها). 

از مهم ترین آثار این دوره میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • مقبره اکبر شاه
  • آرامگاه همایون شاه
  • قطب منار
  • تاج محل

مقبره اکبر شاه

یکی از یادگارهای فرهنگ و هنر ایرانی در کشور هند آرامگاه اکبر شاه (از باشکوه ترین آثار معماری هند) میباشد که یکی از نگین های معماری شهر تاریخی آگرا است شهری که به واسطه همت همین اکبر شاه پاییتخت شد و اکثر آبادانی ها و بناهای تاریخی بنام این شهر در دوران او ساخته شده است. اکبر شاه به روایتی بزرگترین پادشاهی شبه قاره هند را رقم زد و بیشترین قلمرو را در تاریخ هند به نام خود ثبت کرد. 

آرامگاه اکبر شاه در سیکندرا، در حومه شهر آگرا، در جاده ماتورا و در 8 کیلومتری غرب مرکز شهر قرار گرفته است. حدود 1 کیلومتر دورتر، آرامگاه مریم، آرامگاه جودا بای، همسر اکبر، امپراتور مغول و مادر جهانگیر شاه قرار دارد. آرامگاه اکبر شاه، یک شاهکار معماری مغول است. آرامگاه اکبر شاه یا همان جلال الدین محمد اکبر که ملقب به بزرگترین پادشاه سلسله گورکانیان هند یا بزرگترین پادشاه تاریخ هند است. این بنا تمامی ویژگی های بناهای این دوره را در بر دارد همانند استفاده از ماسه سنگ قرمز رنگ که رنگ محبوب شاهان مغول است. و بهره بردن از مرمر در تزئینات نمای ساختمان برای جلوه یافتن سازه و به علت شباهت فراوانی که بین معماری ایران و هند است شاید بتوان یکی از نقاط بارز تمایز بین دو معماری دو ملت را در همین مدد گرفتن سنگهای مرمر در تزئینات در هند و بهره بردن ایرانیها از علم پیشرفته کاشی سازی در نما دهی به اماکن برجسته شهر دانست. گذشته از این خود اکبر شاه علاقه زیادی به رنگ قرمز و استفاده از ماسه سنگ های قرمز در بناهای شهر داشت به همین خاطر است که اکثر بناهایی که در دوران وی ساخته و تا به امروز برای ما به یادگار مانده از این مصالح ساخته شده است که دلیلی غیر از علاقه شخصی ایشان به این رنگ در نما و ظاهر ساختمان نداشته است. از آنجایی هم که آگرا در دوران حکومت این شاه بزرگ دوران پر شکوه را پشت سر گذاشته و پاییتخت بزرگترین امپراطوری هند بوده یادگارهایی به این سبک فراوان هم در آگرا و هم در سایر شهرهای هند معاصر با این دوره می توان یافت.

آرامگاه اکبر شاه بعد از فوت شاه و در ابتدای قرن هفدهم ساخته شده است که شاه پس از فوت در سال ۱۶۰۵ میلادی در این ساختمان دفن گردیده است و پس از مدتیسازه آن تکمیل شده است، کار ساخت این آرامگاه از سال ۱۶۰۵ میلادی آغاز و در سال ۱۶۱۳ میلادی در وسعت 48 هکتار به پایان رسید و بر روی آرامگاه اکبر شاه ۹۹ نام خدا روی سنگ قبرش حک شده است. مقبره اکبر شاه دارای دروازه بسیار بزرگ و چهار مناره مسقف شبیه به مناره های تاج محل میباشد. ساختن بناهای آرامگاهی در دوران حکومت مغول ها بر غرب آسیا یک سنت و رسم مذهبی گورکانیان بوده که بناهای آرامگاهی باشکوهی در کشورهای مختلف دیده میشود که اکثراً مربوط به همین عصر حکومت گورکانیان است در این گنبد سلطانیه و در هند آرامگاه اکبر شاه و غیره. بنای آرامگاه اکبر شاه الهام بخش آثار معماری فراوانی بعد از خود بوده است و بخش زیادی از ارزش تاریخی خود را هم به همین واسطه دریافت می نماید به عبارتی بنای آرامگاه اکبر شاه آغاز یک سیر تکاملی را در معماری هند نشان می دهد که منجر به خلق شاهکاری همچون تاج محل هند شده . دروازه جنوبی بزرگترین دروازه این مجموعه است و استفاده هوشمندانه از مرمر سفید و سیاه و تزئینات منبت کاری و خوشنویسی چیزی نیست که در بازدید از این مجموعه تاریخی از نظرها پنهان بماند.

 

مقبره اکبر شاه هند
مقبره اکبر شاه هند

 

آرامگاه اکبر شاه
آرامگاه اکبر شاه

 

فضای داخلی مقبره اکبر شاه
فضای داخلی مقبره اکبر شاه

 

آرامگاه همایون شاه

معماران آرامگاه همایون پدر و پسری (دو معماری ایرانی) بودند که از هرات به دهلی آورده شده بودند این دو معمار سید محمد بن میرک غیاث الدین و پدر وی میرک غیاث الدین نام داشتند.

آرامگاه همایون (همایون تمب) آرامگاه شاه همایون است که به نصیر الدین همایون مشهور بوده است، همایون دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند بود. این مقبره در منطقه نظام الدین و در مرکز شهر دهلی هند قرار دارد. این بنا مربوط به قرن 16 میلادی است و از جاذبه‌های گردشگری پایتخت هند به‌حساب می‌آید. آرامگاه همایون اولین باغ ایرانی ساخته شده در شبه‌قاره هند میباشد. همایون دومین پادشاه گورکانی هند پس از پانزده سال که در دربار ایران پناهنده شده بود به کمک شاه طهماسب اول به کشورش هند بازگشت و به‌طور ناگهانی پس از چندماه از دنیا رفت. بر اساس برخی روایت ها گفته می‌شود با شنیدن صدای اذان به سرعت از پله‌های کتابخانه‌اش پایین آمد که سقوط کرد و جان سپرد. او به هنر و علوم عشق می‌ورزید و در کتابخانه‌اش شمار زیادی از هنرمندان نقاش، خوشنویس، تذهیب‌کار و صحاف ایرانی و هندی را گرد آورده بود که به کار تولید و تکثیر آثار علمی و نسخه‌های نفیس هنری اشتغال داشتند. او در بازگشت به هند، گروهی از هنرمندان ایرانی را با خود به همراه برد. بنا بر این شگفت‌انگیز نیست که این مقبره و بناهایی که بعدها در هندوستان ساخته شد مانند تاج محل از الگوهای ایرانی و میراث معماری هند و ایران بهره گرفته باشد.
همسر همایون حمیده بانو بیگم که در ایران با معماری ایرانی آشنا شده بود با الهام از مقابر ایرانی و فضای چهار باغ یا باغ جنت آرامگاه همایون را در سال ۱۵۶۲ یک سال پس از مرگ همایون آغاز و پس از هشت سال (نه سال پس از مرگ همایون) به پایان رساند.معماری هند از زمان همایون بیش از پیش رنگ و بوی ایرانی یافت همانگونه که در زمان اکبر شاه نیز نفوذ معماری ایرانی در هند دیده میشد. همایون که شیفته فرهنگ و هنر ایرانی بود در همه شئوون از جمله معماری تحت تأثیر هنرمندان ایرانی قرار گرفت. آرامگاه همایون مانند سایر آثار معماری دوره گورکانی هند دارای عناصر فراوان معماری ایرانی است با این تفاوت که در کنار به کار رفتن کاشی‌کاری به رسم هندیان تخته‌سنگ‌هایی نیز در بنا به کار رفته‌است. تأثیر معماری ایرانی به بهترین وجهی در بنای آرامگاه همایون مشهود است. این بنا که یکی از ایرانی‌ترین بناهای هند است دارای کاشی‌کاری مختلط و ترکیب پیچیده شاه‌نشین‌های قوسی شکل و گنبدهای باریک است. این مقبره عظیم با سنگ سرخ تزئین و باغ آن کاملاً شبیه چهارباغ اصفهان است.

 

فضای داخلی مقبره اکبر شاه
مقبره همایون شاه هند

 

فضای داخلی مقبره اکبر شاه
فضای داخلی ارامگاه همایون

قطب منار

از دیگر آثار فاخر معماری هند که امروز یک سایت گردشگری محسوب میگردد قطب منار میباشد، قطب منار در دهلی پایتخت کشور هند که ۷۲/۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین بنای آجری دنیاست قرار دارد. این مناره بزرگ از مرمر و سنگ‌های سرخ ساخته شده و به دستور سلطان معزالدین غوری از سلسله غوریان و توسط غلام ترک و سپهسالار او قطب‌الدین ایبک، که بعدها به پادشاهی رسید، در ۱۱۹۹ میلادی بنیان‌گذارده شده و بعد توسط داماد او شمس‌الدین التتمش در ۱۲۳۰ م کامل شد و سپس به‌وسیله فیروزشاه تغلق در سال ۱۳۱۶ م به پایان رسید. در سال .۱۳۶۸ م این بنا به‌وسیله رعد و برق صدمه دید که توسط فیروزشاه و اسکندر لودی دوباره مرمت شده است جالب است بدانید که قطب منار به تقلید از منار جام افغانستان ساخته شده است. قطب منار یکی از اولین و برجسته‌ترین نمونه‌های معماری هندو-اسلامی است که همراه با چندین سازه باستانی و قرون‌وسطایی و خرابهٔ دیگر (مجموعه قطب) را در دهلی تشکیل می‌دهد. این بنا در نزدیکی ایستگاه مترو در دهلی نو است. این بنای عظیم در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و هر ساله گردشگران بسیاری را جذب و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. پیش از این امکان بازدید از داخل منار بود ولی اکنون پس از چند خودکشی، ورود به داخل منار و بالارفتن از آن برای عموم ممنوع شده‌است.

ویژگی های معماری قطب منار

  • ارتفاع این منار بزرگ ۷۲/۵ متر است که بلندترین بنای آجری دنیا و بلندترین برج در هند میباشد.
  • قطر قطب منار در قسمت پایه ۱۳/۸ متر و در بالا ۳ متر میباشد.
  • طبقه اول برج قطب منار دارای 156 پله ، طبقه دوم 78 پله ، طبقه سوم 62 پله ، طبقه چهارم و پنجم هر یک دارای 50 پله میباشند.
  • منار تا آخرین طبقه از داخل خود دسترسی دارد.
  • این بنا از سنگ ماسه‌ای قرمز و قهوه‌ای روشن و سنگ کوارتزی خاکستری ساخته شده و دو ردیف آن نیز با مرمر سفید ساخته شده‌است.
  • ورودی قطب منار از طریق دری است که در سمت شمال بنا واقع شده است. این برج به پنج طبقه تقسیم می‌شود که در فاصله ی هر دو طبقه، ایوان مدوری است که چون کمربندی منار را دربر گرفته‌است. این ایوان‌ها در نگهداری وزن طبقات فوقانی نقش مؤثری دارند که در بناهای دیگر آن دوران چنین چیزی مشاهده نمی‌شود
  • در هر طبقه ی برج منار دو کتیبه منقوش موجود میباشد که در کتیبه‌ها اسامی سلطان شهاب‌الدین محمد بن سام غوری مولای قطب‌الدین ایبک، خود قطب‌الدین ایبک، التتمش، اسکندر شاه و فیروز شاه دیده می‌شود.
  • سطح خارجی طبقه اولِ منار، توسط شش کتیبه‌ٔ زینتی تزیین شده‌است از جمله این شش کتیبه در بند سوم، پنجم و ششم چند آیه قرآن نقل شده‌است.


آنچه مجموعه قطب منار را جذاب تر میناید وجود یک ستون مرموز از فلزی ناشناخته‌است که در صحن اصلی مسجد قوة الاسلام قرار دارد و مربوط به قرن چهارم یا پنجم میلادی است. این ستون فلزی از آلیاژ ناشناخته‌ای ساخته شده که هرگز زنگ نمی‌زند و رنگ عوض نمی‌کند و فرسوده نیز نمی‌شود. بلندی ستون فلزی ۷/۲۱ متر و وزن آن بیش از شش تن است. وزن برآورد شده بدنه اصلی ستون ۵۸۶۵ کیلو گرم و وزن زنگ‌های تزئینی این ستون ۶۴۶ کیلوگرم تخمین زده شده‌است که به این ترتیب وزن کل آن ۶۵۱۱ کیلوگرم می‌شود. ستون کتیبه‌ای در زبان سانسکریت و به خط براهمی دارد که مربوط به سده چهار میلادی است که نشان می‌دهد که ستون به عنوان یک یادمانی از پادشاه بزرگ چاندرا در مقابل خدای ویشنو قرار در فراز تپه‌ای قرار داده شده‌است. محفظه‌های توخالی عمیقی که در بالای این ستون فلزی موجود میباشد نشان از سرستونی پر کار میدهد که احتمالاً تصویری از گرودا را دربر داشته است و این ستون عظیم فلزی به نوعی نقش میل پرچم را داشته‌است.گرودا پرنده بزرگ افسانه‌ای یا موجودی شبیه پرندگان است که در اساطیر هر دو آیین هندو و بودایی از آن نام برده شده‌است.

 

قطب منار هند
قطب منار هند

 

مجموعه برج قطب منار
مجموعه برج قطب منار

 

تاج محل

تاج محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و سمبل معماری هند است آرامگاه زیبا و باشکوهی میباشد که در نزدیکی شهر آگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود. بر اساس کتاب نقش پارسی بر احجار هند،این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی‌اش به‌نام ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتاز محل که در سال ۱۶۳۲ یا ۱۶۳۱ میلادی در سفری جنگی به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. خود شاه‌جهان نیز بعدتر در همان‌جا به خاک سپرده شد.

معماری این ساختمان ترکیبی از معماری ایرانی و معماری گورکانی است و در ساخت آن ۲۰٬۰۰۰ هنرمند به رهبری معمار ایرانی، احمد لاهوری و برادرش حمید لاهوری شرکت داشته‌اند. در برخی متون نیز از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس، نام برده شده‌است که گویا خوشنویسی کتیبه‌های در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده بوده‌است. این بنای با شکوه با استفاده از سنگ مرمر سفید تزیین‌شده با گوهرسنگ ساخته شده است.


تزیینات بیرونی تاج محل

تزیینات بیرونی تاج محل از بهترین معماری‌های گورکانی به‌شمار می‌روند. تزیینات متناسب با تغییرات ناحیه سطحی بنا تمیزکاری شده‌اند. عناصر تزیینی با انجام نقاشی، گچ‌بری و حکاکی یا کوبیدگی سنگ ایجاد شده است. مانند هنر اسلامی، که از به‌کاربردن انسان‌انگاری امتناع می نماید، عناصر تزیینی تاج محل هم صرفاً از خوش‌نویسی، طرح‌های انتزاعی یا نقش‌مایه‌های به‌شکل گیاه به‌وجود آمده‌اند. در سراسر مجموعه، سوره هایی از قرآن کریم به چشم می‌خورد که برخی عناصر تزیینی را تشکیل می‌دهند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که امانت خان شیرازی سوره‌ها را انتخاب نموده است.
گنبدها و طاق ساختمان‌های ماسه‌سنگی به‌دلیل توری‌کاری نقاشی حجاری‌شده دارای طرح‌های هندسی پرجزییاتی هستند. بین بسیاری از عناصر نزدیک‌به‌هم، خاتم‌کاری‌هایی متقارن در جهت چپ و راست وجود دارد. ساختمان‌های ماسه‌سنگی از خاتم‌کاری سفید بهره برده و ساختمان‌های مرمرین دارای خاتم‌کاری تیره یا مشکی هستند. تابوت‌دان تاج محل هم از طرح خاتم‌کاری برجسته‌ای بهره می‌برد. کف طبقه‌ها و راهروها از کاشیها یا بلوک‌هایی بهره می‌برد که با الگوی تسلیشن چیده شده‌اند. پنل‌های مرمرین سفید روی دیوارهای پایین‌تر مقبره، نصب شده و نقش‌برجسته‌های واقع‌گرایانه‌ای از ‌گل و انگور ‌روی آن‌ها نقش بسته‌است. مرمر پس‌زمینه صیقل داده شده تا جزئیات ریز حکاکی‌ها را پررنگ‌تر کند. پنل‌ها و دو طرف طاق‌ها با خاتم‌کاری‌های پرچین‌کاریشده‌ای از انگورها، گل‌ها و میوه‌های به‌شدت سبک‌یافته و تقریباً هندسی تزیین شده‌است. سنگ‌های خاتم‌کاری‌شده از مرمر زرد، یشم و یشم سبز ساخته شده اند و به‌نسبت سطح دیوارها، صیقل یافته و تراز شده هستند.

تزیینات داخلی تاج محل

تالار داخلی تاج محل تزییناتی فراتر از عناصر سنتی تزیینی دارد. خاتم‌کاری‌ها از نوع پرچین‌کاری نیستند؛ بلکه از گوهرسنگ های نیمه‌ارزشمند و ارزشمند تشکیل شده است. تالار درونی تاج محل به‌شکل هشت‌ضلعی بوده و طراحی آن، قابلیت ورود از طرف هر ضلع را فراهم می‌کند، با این وجود، فقط در جنوبی، که به باغ باز می‌شود، مورداستفاده قرار می‌گیرد. دیوارهای داخلی حدود ۲۵ متر ارتفاع داشته و با یک گنبد داخلی غیرواقعی تزیین‌شده با نقش‌مایه ی خورشید پوشیده شده‌اند. هشت پیش‌طاق خمیده، کف بنا را مشخص می‌کنند و مشابه نمای بیرونی تاج محل، هر پیش‌طاق ارتفاع‌پایین با پیش‌طاق دیگری که تقریباً وسط دیوار قرار گرفته، پوشیده شده‌است. چهار قوس مرکزی بالایی بالکن‌ها را می‌سازند و پنجرهٔ بیرونی هر بالکن دارای طرح‌های پیچیده ی جالی از جنس مرمر است. علاوه بر نور واردشده از پنجره‌ها، نور از فضاهای موجود در سقف که در گوشه‌ها با چتری پوشیده شده‌اند هم وارد می‌شود. جالی هشت‌ضلعی‌شکل که گور نمادین را احاطه می‌کند از هشت صفحهٔ مرمرین تشکیل شده که سوراخ‌کاریهای پیچیده‌ای روی آن انجام شده‌است. دیگر سطوح با سنگ‌های نیمه‌ارزشمند تزیین شده و طرح‌های انگور، میوه و گل‌ها را ایجاد کرده‌است. هر دیوار تالار با پنل‌های حجاری‌شده، خاتم‌کاری‌های پیچیده ی گوهرین و پنل‌های دارای خوش‌نویسی تزیین شده‌است. تزیینات این دیوارها تا حدودی مشابه عناصر طراحی به‌کاررفته در سطح خارجی مجموعه میباشد.

مطلب مرتبط : بررسی معماری تاج محل + پاورپوینت

 

تاج محل
تاج محل

 

تاج محل
عکس زیبا از تاج محل هند

 

تاج محل
تزیینات داخلی تاج محل

 

تاج محل
تزیینات بیرونی تاج محل

 در ادامه این مطلب میتوانید اقدام به دانلود فایل پاورپوینت کامل و زیبا هنر و معماری هند نمایید.

برای خرید فایل ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید اگر حساب کاربری ندارید اقدام به ساخت حساب کاربری نمایید.

مشخصات فایل :

  • 63 اسلاید
  • حجم 16 مگابایت
  • فایل پاورپوینت + فونت Adobe Arabic , Far.Casablanca
  • تصاویر فایل :

 

مطالب موجود در فایل :

  • فهرست
  • مقدمه
  • موقعیت جغرافیایی هند
  • دوره های هنر و معماری هند
  • دوره بیش از آریایی ها
  • شهر موهنجودارو (نکات مهم شهرسازی، خانه سازی و ویژگی های موهنجودارو )
  • هاراپا (ویژگی های هاراپا)
  • دوره آریایی
  • معابد غاری ، استوپا ها ، برجها و کاخ ها
  • معرفی غار اِلفانتا ، استوپا سانچی
  • دوره اسلامی
  • بررسی مقبره اکبر شاه (ویژگی ها و خصوصیات معماری)
  • بررسی مقبره همایون شاه (تاریخچه و خصوصیات معماری)
  • بررسی قطب منار (تاریخچه و خصوصیات معماری)
  • بررسی تاج محل (عناصر معماری تاج محل ، اصول طراحی بنا تاج محل ، تزیینات تاج محل + تصاویر)
  • منابع
ریال60,000