معماری های تک (high-tech)، پاورپوینت معماری های تک، نمونه موردی معماری های تک، معماری های تک در ایران، اصول فکری معماری های تک، معماران معروف سبک های تک، سبک های تک
های تک یا معماری فناوری برتر یا تکنولوژی پیشرفته (high-tech) سبکی است آینده نگرانه که در دهه ی 1970 متولد شده است. به معنای تداوم ساختمان های آهن و شیشه سده ی نوزدهم اما با اتکا به فناوری های مدرن است. معماری های تک به دلیل استفاده از ساختمان های لوله و داربست نیز طبقات معلق و متناوب آن و نماهای خارجی کاملا مجزا یا شکسته شده اش چشم اندازی ارمانی از مدرنیته ارائه میدهد
های تک
های تک ( High - tech ) در لغت از دو کلمه ( High) به معنای پیشرفته و(Tech) به معنای تکنولوژی تشکیل شده است . یعنی اثر معماری که نقش اساسی را در آن سازه دارد و در آن نمایان و آشکار است و نشان می دهد با تکنولوژی پیشرفته کار هایی را که تاکنون انجام نشده است می توان انجام داد.این سبک نام خود را از کتاب(High Tech: The industrial style and source book for the home) گرفته است، این کتاب توسط دو روزنامه نگار معماری با نام های سوزان اسلزین و جان کرون نوشته شده و در سال 1978 در نیویورک به چاپ رسیده است.در این کتاب عکس هایی از به کار بردن مواد و مصالح محیط های صنعتی پیشرفته در منازل مسکونی قرار داشت.
تاریخچه معماری های تک
در سال 1971 ، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلیس و رنزو پیانو ساکن ایتالیا ، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند . نما این ساختمان را مجموعه ای از دود کش ها ، آبگردان ها لوله های تاسیساتی و ستون ها ، تیر ها بادبند ها ، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد . این معماران آغاز گر سبکی در اروپا بودند که همچنین نام های-تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید . مجدداً در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح گردید.

ویژگی ها و خصوصیات معماری های تک
- فلز و شیشه به عنوان مصالح شاخص
- طراحی بام ساختمان
- ایجاد فضاهایی یکپارچه از طریق استفاده از Space frame ها و عناصر صنعتی پیشرفته
- استفاده از دیوارهای شیشه ای ایستا به صورت سطوح یک پارچه در جداره های بیرونی بنا، با بکار گیری اجزا و ساختارهای مرکب فولادی سبک
- تاکید بر اجزای صنعتی و پیش ساخته به صورت منظم و تنظیم شده


اصول فکری و طراحی سبک های تک
- بینش پوزیتیویسم و خوش بینی به علم و پیشیرفت علمی و تکنیکیی
- نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید
- نمایش پروسه ساخت
- شفاف نمودن ، لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان
- نمایش ساختار و اجزا درون بنا در نمای ساختمان
- استفاده از رنگ های روشن و ساده
- استفاده از اجزا کششی سبک
- جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده (سهولت در تعمیر و نگهداری اجزای ساختمان)
- استفاده از مصالحی مانند فلز و شیشه که قصد آنها بیان کردن وضوح ، صداقت و شفافیت را نمایان کنند.
- طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان
معماران سبک های تک
- رنزو پیانو
- ریچارد راجرز
- نورمن فاستر
- نیکولاس گریمشاو

معماری های تک در ایران
بعد از ۳۰ سال از مطرح شدن معماری های تک در سطح بینالمللی به تازگی باب صحبت آن در ایران باز گردیده است. اینکه مفاهیم های تک خیلی کند به ایران آمد شکی نیست ولی با تمام این موضوعات و در کشوری مثل ایران کار در زمینه معماری هایتک بسیار مشکل است ولی بعضی از معماران ارزشمند ایرانی در این زمینه وارد شدهاند و البته دستاوردهای آنها اغلب با توجه به کمبودهای شدید در ایران پر رنگ و غیر قابل چشمپوشی است. یکی از این معماران ایرانی مهندس فرهاد احمدی است.
سفارت ایران در سئول
ساختمان سفارت ایران و محل اقامت سفیر بر اساس یک تعبیر اسطوره ای از نور ، طراحی گردیده است که شامل چهار عنصر پاسیو ، آتریوم ، فضاهای بسته و باز میباشد. در این ساختمان از لحاظ ساختاری از مصالح معاصری چون فولاد ، شیشه و بتن شفاف استفاده شده است ولی در واقع پرده توری فولادی که در جلوی ورودی قرار دارد ، الهام گرفته شده از پرده های ورودی ایوان های سنتی ایرانی است که آنرا بالا می زنیم و وارد می شویم و دیوارهای صلب هم می تواند همان دیوارهای خشتی و آجری سنتی ایرانی تعبیر شود.
آتریوم مرکزی این ساختمان شفاف و حتی راهروها هم کف شیشه ای دارند، در این پروژه آسانسور شفافی مشاهده میگردد که از تاریکی داخل پارکینگ بالا می آید و وارد گودال باغچه ای شده و به همکف آمده و وارد آتریوم معلق می گردد و در طبقه آخر متوقف می شود.


نمونه آثار سبک های تک

گنبد شیشه ای رایشتاگ : در سال ۱۹۹۳ طرح نورمن فاستر برای بازسازی رایشتاگ (پارلمان جدید آلمان) برنده اعلام شد. وی در طرح خود یک گنبد شیشهای را به جای گنبد تخریب شده پارلمان در جنگ جهانی دوم در نظر گرفت. کاربرد گنبد شیشه ای برای ساختمان رایشتاگ بهترین تعامل را بین فضای بیرونی ساختمان و فضای داخلی به وجود می آورد. تامین نور طبیعی توسط گنبد شیشه ای در این بنا به عنوان یک ویژگی مهم تلقی می شود. در داخل گنبد دو رمپ مارپیچ قراردارد که به سکوی فوقانی برای تماشای مناظر اطراف ختم میشوند. لذا مردم به صورت نمادین بر بالای سر نمایندگان خود صعود می کنند. هنگام شب گنبد از طریق تالار مجلس روشن میشود و به صورت گنبدی نورانی میدرخشد که نشانی از قدرت و توانایی پروسه دمکراتیک در آلمان فدرال می باشد.

بانک هنگ کنگ (HSBC) : بانک هنگ کنگ، شانگهای معروف به HSBC بانکی برای اقتصاد جهانی طراحی شده به سبک های تک توسط معمار معروف بریتانیا نورمن فاستر میباشد. آتریم میانی بانک ۵۲ متر ارتفاع دارد. معمار این ساختمان برخلاف ساختارهای متعارف برای ساختمانهای بلند که همواره از هستههای مرکزی برای شکل دهی به کل فضاها استفاده میشد، توانسته است با بکارگیری دکلهای مرکبی ساختارهای باربر داخلی را حذف و فضاهایی یکپارچه با پلان هایی بازرا به وجود آورد. کف طبقات از بتن سبک ساخته شده و به سبک پلهای معلق و از طریق ساختارهای فولادی ثانویه به دکلهای اصلی اتصال پیدا کرده و بار خود را به آنها منتقل میکنند. همه شبکههای ارتباطی، ترمینالهای کامپیوتری و تهویه مطبوع برای دسترسی آسان در زیر این طبقات قرار گرفتهاند. اجزئ ساختمانهایی است که برای حمل و جابجایی افراد به طبقات مختلف از آسانسورها به عنوان سرویس اساسی استفاده نکردهاست، بلکه آسانسورها در طبقات محدودی توقف میکنند و ارتباط طبقات از طریق پلههای برقی امکانپذیر است.

ساختمان سوئیس ری : ساختمان سوئیس ری سابق که به صورت غیررسمی، خیار ترشی یا برج خیارشور نیز نامیده میشود، یک آسمانخراش است که در منطقه تجاری شهر لندن واقع شدهاست. این برج در دسامبر ۲۰۰۳ تکمیل شده و در سال ۲۰۰۴، افتتاح شد. این ساختمان در ۴۰ طبقه و با ارتفاع ۱۸۰ متر، در محل سابق ساختمان بالتیک اکسچنج احداث شده است که در ۱۰ آوریل ۱۹۹۲ بر اثر انفجار بمبی که توسط ارتش موقت جمهوری ایرلند کار گذاشته شده بود، به شدت آسیب دیده بود. این ساختمان با دارا بودن ۶ محور استوانهای همانند داکت تهویه عمل می کند که این استوانه ها که توسط شیشه های دو جداره از دیگر فضاها جدا شدهاند مصرف انرژی ساختمان را نصف مقدار مصرف برج های مشابه با چنین زیر بنایی کرده است.استوانه های فوق همانند بادگیر عمل کرده که در تابستان هوای گرم را به خارج ساختمان هدایت می کنند و در زمستانها با استفاده از سامانه گرمایش خورشیدی غیرفعال به گرمایش ساختمان کمک می کنند.

مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو : این بنا در سال ۱۹۷۱ توسط ریچارد راجرز و رنزو پیانو طراحی و آغازگر سبکی نوین به نام های-تک شد. درحال حاظر این بنا با مساحت ۱۷۷۰۰ متر مربع به عنوان بزرگترین موزه هنر مدرن جهان شناخته می شود. این مرکز شامل موزه ملی هنر مدرن، مرکز طراحی صنعتی، اداره توسعه فرهنگی و نمایشگاههای هنری و فرهنگی می باشد. تمام قسمتهای عملکردی این مرکز با رنگ مشخص شده است یعنی لولههای سبز رنگ مربوط به تاسیسات آب، داکتهای آبی رنگ برای کنترلهای آب و هوا، رنگ زرد برای سیم مدارهای الکتریکی و رنگ قرمز مربوط به مدارها و سیستمهای امنیتی هستند. همچنین تیرها و ستونهای سازه ساختمان نیز دیده میشود.
در ادامه میتوانید اقدام به دانلود پاورپوینت معماری های تک نمایید.
مشخصات فایل :
- فایل پاورپوینت
- 101 اسلاید
- فونت زیبای Estedad
- حجم فایل :18.1 مگابایت
- تصاویر فایل :
مطالب موجود در فایل :
- فهرست
- معماری های تک
- طراحی های تک
- اصول فکری و طراحی سبک های تک
- ویژگی ها و خصوصیات معماری های تک
- معماران سبک های تک
- نمونه آثار معماری های تک
- بررسی گنبد شیشه ای رایشتاگ
- بررسی بانک هنگ کنگ (HSBC)
- بررسی ساختمان سوئیسی ری (Gerkhin)
- بررسی مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو
- بررسی ساختمان لویدز
- معماری های تک در ایران
- بررسی سفارت ایران در سئول و مجتمع تجاری- اداری فرشته
- منابع