مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو، تحلیل مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو،پاورپوینت مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو، پروژه ژان ماری، مرکز فرهنگی ژان ماری رنزو پیانو
مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو در نومئا جزیره کالدونیا، در اقیانوس آرام جنوبی، به گونه ای با طبیعت مانوس شده و معماری طراح پروژه، رنزو پیانو با الهام از کلبه های روستای کاناک، قدردان فرهنگ این روستا بوده است. همچنین این مجموعه به عنوان سنبل استقلال قوم کاناک نیز محسوب می شود. مرکز فرهنگی تی جی بائو به عنوان یکی از آثار برجسته معماری معاصر از هر جهت قابل توجه است؛ توجه به سایت و هماهنگی با محیط اطراف، توجه به بارهای زیست محیطی، پروسه طراحی، پرورش کانسپت و البته خود کانسپت و در آخر کیفیت و جزئیات دقیق اجرا.
رنزو پیانو
رنزو پیانو که جزو پیشگامان بزرگ عرصه معماری جهان است، در 14 سپتامبر سال 1937 درشهر جنوا در جنوب ایتالیا و در خانوادهای معمار متولد شد. پدر، برادر و چهار عموی وی، پیمانکار ساختمان بودند، بدین ترتیب طبیعی بود که او نیز این راه را پیش بگیردمعماری پیانو بیشتر ریشه در تجربیات او دارد چرا که پدری معمار داشت و با طرز قرار گرفتن ساختمان ها آشنا بود. پیانو برای تحصیل معماری ابتدا به دانشگاه فلورانس رفت. در دوره اشغال دانشگاه های ایتالیا بوسیله دانشجویان در میلان نزد فرانکو البینی به یادگیری عملی حرفه معماری پرداخت. در 1964 تحصیلات خود را در رشته معماری در پلی تکنیک میلان با پایان نامهای درباره ساختمان های عربی در قسمت های داخلی لیگوریا به پایان برد و به همکاری با استادش مارکو تسانوسو پرداخت. در بین سالهای 1965 تا 1970 تجارب زیادی با مسافرتهای دانشجویی به آمریکا و بریتانیا به دست آورد و در این موقع بود که با جیمز پرو آشنا شد و دوستی آنها تاثیر بسزایی در حرفهای شدن او داشت.
معماری رنزو پیانو در واقع گردآوری هنر، معماری و مهندسی در ترکیبی چشمگیر است. اگرچه آثار او جدیدترین تکنولوژی زمان را در خود دارد، ریشههای آن به وضوح به فلسفه و فرهنگ کلاسیک ایتالیا باز میگردد. علاوه بر این، وی عمیقا مباحث مربوط به سکونتگاه و معماری پایدار را در دنیای امروز که دائما در حال تغییر است را مد نظر دارد. همچون برونلسکی، پیانو عقیده دارد که معمار باید بر فرآیند ساخت از مرحله طراحی تا پایان اجرا حکمرانی کند. ساختمان های پیانو بر خلاف همفکران او ( فاستر و راجرز) تاثیری شگرف بر تماشاگر نمیگذارد. ساختمانهای او ساده، معقول، سبک و طبیعی هستند. آثار رنزو پیانو شامل اصول ازلی معماری از قبیل: توجه به طبیعت (بمثابه محیط طبیعی که پروژه در آن قرار میگیرد، الهام از فرمهای طبیعت، بهرهگیری از عناصر طبیعی نظیر گیاهان، آب و نور و استفاده از مصالح طبیعی نظیر چوب و سنگ)، توجه به سایت و کشف اصل استقراری نهفته در خصوصیات سایت، مورفولوژی زمین، رابطه انسان با معماری و . . . است. مرکز فرهنگی تیجیبائو، آکادمی علوم کالیفرنیا و مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو از آثار شاخص پیانو به شمار میروند.
مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
کار با معماری سنتی دشوارتر از کار با معماری تاریخی است. معماری سنتی و بومی نفی تک ساختمان به منزله مونومان است. در پروژه مرکز فرهنگی تیجیبائو که قرار بود سمبل استقلال قوم کاناک باشد، طبیعتا رجوع به سنت بومی پیشنیاز مهمی بود. در واقع شاهکار پیانو نمودی از سنت این قوم در ساختمان سازی است و از آنجایی که امروزه معماری بومی و سنتی رفته رفته به فراموشی سپرده میشود، اثر وی با تکنولوژی روز بخشی از سنت و فرهنگ آنان را به نسلهای بعدی منتقل خواهد نمود.
سازمان ای دی سی کی (سازمان گسترش فرهنگی کاناک) بنا داشت که این مرکز فرهنگی را در قلب شهر بنا کند تا ادعایی باشد در شهری که گویا تحت تأثیر فرانسه بوده اما سرزمینی که برای این منظور تخصیص داده شد بین خلیج و مرداب واقع گردیده است. قسمت رو به مرداب این منطقه از درختچهها ی حاره ایی و گیاه کرنا و چندل در کنارههای آب تشکیل شده است. سطح منحنی خارجی کلبهها در تماس مستقیم با جهت موافق باد و دریای خروشان آرام است درحالیکه قسمت پشت به باد آن به قسمت مرداب آرام میباشد. نور خورشید ساختمان بنا را احاطه میکند و یک الگوی سایه را بطور دائم در طول لوور و بخش تختههای فلزی بدنه کیس می افکند.
مجموعه از 10 خانه انتزاعی چوبی با سایزها و عملکردهای متفاوت تشکیل شده است که رنزو پیانو برای آنها عنوان case را پیشنهاد کرده است. این case ها به منظور تجلیل و یادآوری فرهنگ بومی مردم کاناک ساخته شده اند و در یک انهنای مالیم در طول شبه جزیره به منظور تهویه ی بهینه و حداکثر روی یک تپه جای گرفته اند، جایی که بیشترین باد است. نما به سوی باد غالب جنوب است. در این مجموعه از المانهای طبیعی مشخص از قبیل باد، نور، آب و پوشش گیاهی استفاده شده است. به طور کلی میتوان گفت، مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو، با طبیعت مانوس است و مطابق با اصول معماری پایدار و طراحی اکولوژیک که طبیعت را به عنوان تاثیرگذارترین الگو در طراحی میداند، ساخته شده است.
توده ساختمان به 3 بخش (3دهکده) مختلف تقسیم میشود که 2 بخش آن شامل سه برج و بخش دیگر از 4 برج تشکیل شده است. حد فاصل بخش های ذکر شده که به تعبیری کیفیت فضایی مشابه دهکده های نیوکالدونیا دارند، باغهایی سرسبز است. در دهکده اول شامل نمایشگاه دائمی فرهنگ کناک، نمایشگاه های موقت، سالن نمایش سالن نمایش، آمفی تئاتر در فضای باز میباشد. دهکده دوم شامل فضای اداری، فضای پژوهشی، کتابخانه، سالن کنفرانس و دهکده سوم نیز شامل فضای موسیقی، رقص، نقاشی، مجسمه سازی، نمایشگاه میباشد.
پروژه مرکز فرهنگی تیجیبائو با تاکید بر استفاده از تهویه طبیعی طراحی شده است. از نظر موقعیت مکانی آن در محل، به منظور دستیابی به حداکثر تهویه، پروژه بر روی یک تپه، جایی که بیشترین باد دریافت می شود، رو به باد غالب جنوبی قرار می گیرد. با کاشت درختان کمتر در این سمت جزیره، باد به راحتی به عنوان تهویه طبیعی به ساختمان دسترسی پیدا می کند. از سوی دیگر، درختان بلندی در امتداد شرق و غرب کاشته میشوند تا باد را به مرکز هدایت کنند. تهویه از طریق وارد کردن جریان هوای خنک در بخش پوسته بنا انجام میشود. صندوقچهها طوری طراحی شده اند تا بادهایی راکه تقریباً همیشه از یک جهت می وزند دریافت کنند و پیوسته دمای داخلی را طوری کاهش دهند که هوای گرم مدام تخلیه شود. بدیهی است که این سازه ها طوری طراحی شده اند که در برابر هر رخداد اقلیمی، به ویژه طوفانهای گرمسیری تاب آورند.
در ادامه میتوانید اقدام به خرید و دانلود پاورپوینت مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو نمایید.
مشخصات فایل :
- فایل پاورپوینت
- 89 اسلاید
- فونت زیبای Estedad
- حجم فایل : 15.7 مگابایت
- تصاویر فایل :
مطالب موجود در فایل :
- معرفی بنا
- رنزو پیانو (مختصری از زندگی نامه رنزو پیانو، معماری رنزوپیانو، آثار برجسته رنزو پیانو)
- جزیره کالدونیای جدید
- اقلیم
- تاریخچه بنا
- موقعیت بنا
- سایت پلان، دسترسی به سایت و بنا
- قرارگیری بنا در سایت
- پوشش گیاهی سایت، بخش های مختلف مجموعه
- هنر پیانو در تبدیل کردن سازه بومی به های-تک، تک لایه ای
- الهام از معماری سنتی
- سازه بنا (معرفی سیستم، سازه و اجزاء کلی بنا، جزئیات سیستم)
- سقف دوجداره بنا
- توصیف بنا
- اندازه کیس ها
- سیرکولاسیون عمودی و افقی
- بخش های مختلف دهکده ها
- تصاویری از سایر فضاهای بنا
- تهویه طبیعی
- مصالح مورد استفاده در بنا
- منابع