موزه یهود برلین، تحلیل موزه یهود برلین، پاورپوینت موزه یهود برلین، معماری موزه یهود برلین، پاورپوینت تحلیل موزه یهود برلین دنیل لیبسکیند، موزه یهود برلین ppt
موزه ی یهود برلین (Jewish Museum Berlin)، ساختمان کج و معوج به سبک دیکانستراکشن است که با معماری دنیل لیبسکیند معماری لهستانی یهودی الاصل تبعه ی آمریکایی، با الهام از واقعه هولوکاست نشان دهندهی تاریخ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یهودیان از صده چهارم میلادی تا قرن حاضر در آلمان است.دولت برلین در سال 1988 برای طراحی موزه یهود، مسابقه ای برگزار کرد. کمیته بمدت یک سال بعد، طراحی دانیل لیبسکیند را انتخاب کرد که بعنوان " وزارت یهودی" در آن زمان برای موزه برلین برنامه ریزی شده بود. در نوامبر 1992 موزه جدید برلین را گسترش دادند و در سال 1999 ساخت و ساز این موزه تمام شد. سرانجام در نهم سپتامبر سال 2001 افتتاح موزه یهود فعلی صورت گرفت.
دنیل لیبسکیند
دنیل لیبسکند معمار برجسته یهودی الاصل لهستانی-آمریکایی است. او در 1946 در ووج، لهستان به دنیا آمد. او تا به حال آثار معماری معروف و پروژه های موفقی مانند موزه یهود برلین، را به انجام رسانده است که این پروژه ها باعث شهرت جهانی وی شده است. دنیل لیبسکیند بعد از جنگ جهانی دوم در لهستان به دنیا آمد. پدر و مادر او از بازماندگان یهودی حادثه هلوکاست بودند. دنیل لیبسکیند در زمان کودکی یک نوازنده با استعداد بود، اما بعد از اینکه خانواده اش در سن 13 سالگی او به نیویورک مهاجرت کردند، او در مسیر معماری قرار گرفت. لیبسکیند جز آن دسته معمارانی ست که محتوا را فدای فرم نکرده است. و فرم و محتوا را در تمامی پروژه هایش به صورت همگام با هم پیش برده است. او عمیقا ضد تفکر کلاسیک است، در نزد وی قواعد کلاسیک تناسب، هماهنگی، نظم، تقارن و توازن در واقع حکم نظام هایی منسوخ را دارند. سبک دیکانستراکشن یا ساختارشکنی در بیشتر آثار لیبسکیند به چشم میخورد.
سه ایده اساسی، بنیان اصلی طرح موزه را تشکیل میدهند :
- فهم تاریخ برلین بدون فهم مشارکت بی شمار شهروندان یهودی برلین در جنبه های فرهنگی، اقتصادی و ... محال است.
- تسکین روحیات بازماندگان قربانیان شهر برلین.
- با سامان دهی و شناسایی و زدودن خاطرات رنج یهودیان برلین است که تاریخ برلین و اروپا میتواند یک آینده ی انسانی داشته باشد.
تحلیل معماری موزه یهود برلین
از مهم ترین عناصر معماری لیبسکند می توان به خط اشاره کرد. به همین خاطر طرح موزه یهود از نظر لیبسکند با نام بین الخطوط شناخته میشود. پلان موزه یهود به صورت زیگزاگ میباشد که نشان دهنده ی شکل شکسته ی ستاره ی داوود می باشند. در نمای ساختمان، خطوط ایجاد شده به فرم باریکه های طویل، چنین وانمود می کنند که براثر صدمات وارده، دیوارهای موزه دچار ترک شده اند.
نمای ساختمان پر است از خطوط عمودی، افقی و مورب تو خالی (پنجره های بنا) که در نگاه اول بیننده فکر میکند که این خطوط بدون هدف طراحی شده است، اما این گونه نیست. لیبسکیند برای طراحی این خطوط از اپرای "موسی و هارون"، اثر آرنولد شونبرگ، الهام گرفته است. شونبرگ از سال 1930 تا 1932 به نگارش اپرای سه پردهای "موسی و هارون" پرداخت، ولی هیچگاه نتوانست پرده سوم را به پایان برساند و اپرا ناتمام ماند و این ناتمامی در فرم کلی بنا دیده میشود (انگار فرم زیگزاگ بنا قرار است تا بی نهایت ادامه یابد، اما در یک نقطه قطع شده است) و البته برخی منابع بیان میدارند که این خطوط روی بنا الهام گرفته از نقشه برلین و نشان دهنده محلات یهودی نشین است.
موزه جدید یهود از بیرون، هیچ ورودی ندارد و برای ورود به این موزه باید از ساختمان قدیمی موزه برلین که در زیر زمین، واقع شده؛ عبور کنید. درواقع بازدیدکنندگان برای بازدید از این موزه در ابتدا از ساختمان قدیمی موزه که به سبک باروک میباشد دیدن می کنند. بازدید کننده برای این که موزه یهود را ببیند باید وارد یک راهرو زیرزمینی شود. یک بازدید کننده پیش از ورود به سه راهی، باید اضطراب پنهان شدن و گم کردن راه را تحمل کند. با استفاده از این سه مسیر می توان تجربه زندگی یهودیان را از طریق تداوم تاریخ آلمان، مهاجرت از آلمان و هولوکاست کشف کرد. لیبسکیند به منظور شکل گیری " زیگ زاگ" ساختمان، یک تفرجگاه ایجاد می کند تا بازدید کنندگان برای عبور از آن، فضاهای داخل را تجربه کنند. بازدیدکنندگان در زیرزمین، در مقابل خود با سه راهروی متقاطع و شیب دار رو به رو میشوند که" محورها" نام دارد.
سه محور اصلی موزه یهود برلین عبارت اند از :
- محور ویرانی (مرگ)
- محور سرگردانی (تبعید)
- محور وجود (تداوم)
درواقع این سه محور برای بازدید کننده فرصتی را فراهم میکند تا شاهد تجربه یک یهودی از طریق واقعه هولوکاست، مهاجرت از آلمان و تداوم تاریخ آلمان باشد.
محور هولوکاست
محور ویرانی یا هولوکاست در بن بست به دری فلزی منتهی میگردد که به سنگینی به فضای خالی نماد آدم سوزی باز میشود. برج هولوکاست که حجمی است تهی، عجیب و غریب، مرتفع و ذوزنقه ای شکل با دیوارهای مستحکم بتنی. قبل از برج، بازدید کننده وارد سالنی آکوستیک با سقف بلند و بدون هیچ پنجره ای میشود.
محور تبعید
مسیر سرگردانی یا تبعید شامل فضاهایی است که پنجره های متعددی در آن ها تعبیه شده است، پنجره هایی اریب که به شکلی غیرمنتظره، دیوارها را میشکافند. این پنجره ها دید به فضای خاصی را ممکن نمی سازند و هدف از طراحی آنها صرفا القای مفهوم سرگردانی است. این محور در نهایت به خارج از ساختمان به داخل باغ تبعید و مهاجرت که محصور و پوشیده از قلوه سنگ است میرسد و افرادی که مجبور به ترک اجباری آلمان شدند را به یاد می آورد. وقتی فرد به اینجا میرسد در واقع دوباره گم میشود.
محور تداوم
هیچکدام از مسیرهای هولوکاست و تبعید به فضاهای نمایشگاهی نمی رسند و تنها مسیر تداوم (وجود) که طولانی ترین مسیر نیز است به راه پله ی ممتدی منتهی میشود و به شکل شگرف به سمت بالا یعنی سالن های نمایشگاهی موزه یهود میرسد. بازدیدکنندگان با بالا رفتن از 82 پله به در ورودی نمایشگاه دائمی موزه که با تاکید بر زنجیره ای از تاریخ شکل گرفته است، هدایت میشوند. فضای داخلی گالری ها نیز از بتن مسلح تشکیل شده اند. از بیرون این گونه به نظر میرسد که فضاهای داخلی در نوعی یکسانی و تشابه با اطراف به سر میبرند در حالی که اصلا اینطور نیست و برعکس بسیار پیچیده اند. نور های خیلی باریک یک ژست نمادین برای طراح است به گونه ای که برای بازدید کننده تجربه و احساس مردم یهود در جنگ جهانی دوم را تداعی میکنذ.
در ادامه میتوانید اقدام به خرید و دانلود پاورپوینت موزه یهود برلین نمایید.
مشخصات فایل :
- فایل پاورپوینت
- 121 اسلاید
- فونت زیبای Estedad
- حجم فایل : 17.6 مگابایت
- تصاویر فایل :
مطالب موجود در فایل :
- معرفی بنا
- مشخصات پروژه
- دنیل لیبسکیند
- هولوکاست
- پیشینه بنا
- موقعیت بنا، سایت پلان
- ایده بنا
- کانسپت بنا
- الهام از لند آرت مایکل هایرز
- مفهوم
- معماری بین خطوط
- بخش های مختلف مجموعه
- سبک معماری بنا
- نمای ساختمان
- فضاهای طبقه زیرزمین، همکف، اول، دوم و سوم
- پلان های طبقات بنا
- پلان بام
- سه برش از بنا
- سیرکولاسیون
- ورودی بنا
- محورهای بنا
- بررسی محور هولوکاست
- بررسی محور تبعید
- بررسی محور تداوم
- بررسی ویدهای بنا، وید خاطره
- تصاویری از فضاها و المان های داخلی موزه
- منابع