نور در معماری + پاورپوینت

مطالب معماری
تایپوگرافی
  • خیلی کوچک کوچک متوسط بزرگ خیلی بزرگ
  • پیش فرض Helvetica Segoe Georgia Times

نور در معماری + پاورپوینت ، نور در معماری داخلی ، نور در معماری مدرن ، نور در معماری اسلامی ، پاورپوینت نور در معماری ، تحلیل نور در معماری ، دانلود پاورپوینت نور در معماری ، نور در معماری ایرانی ، تاثیر نور در معماری ، مقاله نور در معماری

اهمیت نور

نور سرچشمه تمام هستی میباشد در واقع نور در همان حال که به سطح ها برخورد می کند به آن ها شکل می دهد و با انباشتن سایه در پشت آن عمق می بخشد. نور اولین شرط برای ادراک هر نوع بینایی است. در تاریکی مطلق ما نه فضا را می بینیم و نه فرم و نه رنگ را. زیبایی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنایی است و گرنه در تاریکی، زیبایی مفهومی ندارد.

دلایل اهمیت نور در معماری

  • تاثیر نور در نمای خارجی ساختمان
  • تاثیر نور در فضای داخلی ساختمان
  • تاثیر نور در فضای شهری

نور در معماری

از آنجاكه شفافيت با نور بسيار عجین است، قاعدتاً بايد انتظار داشت كه عمده‌ترين كار را در معماری ، نور انجام دهد. انصافاً چنين نيز هست. به جرأت می ‌توان گفت كه هيچ يک از دوره‌های برجسته معماری جهان تا قبل از دوره مدرن، آن چنان كه معماری ايران از نور بهره برده است، نتوانسته‌اند بهره ببرند. نور چيزی عرضی بر اين معماری نيست. بلكه با حقيقت و ذات آن عجين است. نور در اين معماری تنها يک وظيفه كاربردی ندارد، نقش آن حتی به آفرينش زيبايی هم محدود نمیگردد، بلكه نور حقيقت معماری را شکل میدهد و آنجايی حضور دارد كه تعالی ماده به نور در اين معماری صورت می ‌گيرد؛ و ماجرايی می ‌آفريند كه به هدف عميق معماری يعنی تبديل ماده به نور تجسم مي‌بخشد. هدف عالی اين معماری به لحاظ فلسفی در جهت حركت تكاملی ماده به روح و به عبارت معمارانه كم كردن ماده و افزايش فضا و به تعبير شاعرانه تبديل ماده به نور می ‌باشد.

نور طبیعی در روز که از خورشید تراوش می نماید به دلیل بزرگ و پر انرژی بودن منبع و فاصله زیاد آن از سطح نور گیر زمین نور در تمام عرصه فضا پراکنده می شود، به گونه ای که تصور می شود پرتوها محیط را به تسخیر خود در آورده اند اما زمانی که معماری شکل می گیرد نور پراکنده را در اختیار خود گرفته و ساختاری به نور و فضای نورگیر می دهد و سایه ها از برخورد نور با اثر معماری به عنوان جز مکمل نور پا به عرصه ظهور می نهند. به هنگام رویارویی نور و اثر معماری نور بر روی پوسته خارجی آن می لغزد و به دو شیوه با معماری می آمیزد :

اول اینکه بر روی پوسته خارجی ساکن شده و با ایجاد سایه احراز هویت می کند(نور و دکوراسیون خارجی یا نما)

دوم اینکه نور از پوسته خارجی عبور کرده و به فضای داخلی رخنه میکند و با حرکت خورشید در ساعات مختلف روز نور در عرصه تاریک داخل به رقص در می آید و انسان را قادر به آزمودن عینیات کیفی فضا می سازد بدین طریق روح فضا را به انسان می‌نمایاند.(نور و دکوراسیون داخلی)

نور در دکوراسیون خارجی (نما)
نور در دکوراسیون خارجی (نما)

 

نور در دکوراسیون داخلی
نور در دکوراسیون داخلی


مفاهیمی که در پهنه ادراک ما از چگونگی قرارگیری منابع نور و نحوه پرتو افكنی در فضا، شكل می‌گیرند را می توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد :

1مرکز

مركزیت در فضا به صحنه‌ای برای هدفی خاص و نمایش یک تجربه بصری تبدیل می‌شود. منابع نور در تضاد با پیرامون تاریك و ناشناخته، معرف شناخته ها است. مركز، فضای درنگ و مكث است كه حادثه را در خود جای می‌دهد و محیط را به درون خود کشیده و ساكن می‌كند. سكوت مبهم این فضای نورانی نمادی از خورشید، ماه و پیكره‌ای الهی است. فضای مركزی، آرامش و ثبات را القا می‌كند، فضایی كه در كمال سادگی می‌تواند مظهری از مکانی مقدس باشد. نه آغاز دارد و نه پایان، حركتی است بی‌پایان كه همواره به نقطه آغازش باز می‌‌گردد.

مرکزیت
مرکزیت

2محور

در نورپردازی به شكل محوری، یک مسیر نورانی، جهت خاصی را در فضا القا می كند، چرا كه محور، سیری است برای حركت، كه از مفاهیمی همچون سلسله مراتب و تكرار در عرصه فضا، بهره می گیرد و كششی را به سمت انتها، در امتداد خودش ایجاد می‌كند. گاهی این انتها روشن است و شناخته شده و گاهی ناشناخته میباشد.

محور
محور

3شبکه یا حوزه

از برخورد محورهای نور، محدوده‌ای شكل می‌گیرد كه نقاط برخورد، به شكل مركزهایی در این شبكه نمایان می‌شوند. چنین فضایی می‌تواند هم وحدت‌آفرین باشد و هم تنوع‌پذیر و همچنین محورها و مراكز مورد بحث عمومیت بیشتری پیدا بیان می کنند. بر عكس مركز كه هدف خاصی را القا می‌كند، می‌تواند هویتی گسترده تری داشته باشد و سایر مفاهیم مانند تضاد، تقارن، سلسله مراتب و تكرار و ... در چنین فضایی به راحتی نمایان شوند. این تجربیات كیفی، از مشاهده مشخصات كمی در فضا، به طور نسبی و متغییر می توانند در چهار چوب ذهنی لمس شوند. چرا كه از طریق پارامترهایی همچون ویژگی‌های مختلف نورپردازی به شكل عمومی و در مکانی فردی به شكل خصوصی، تغییر می‌كنند.

شبکه یا حوزه
شبکه یا حوزه

نور در معماری ایرانی

اولین تاریخی که ما از بهره گیری نورخورشید در بناهای ایرانی اطلاع داریم سده سوم هزاره چهارم ق.م می باشد که درآن زمان جهت کسب نور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در دیوارهای خارجی استفاده می کردند. در شهر سوخته از هزاره سوم و دوم ق.م از روی آثار خانه هایی که دیوار آن ها تا زیر سقف باقی مانده بود می توان استنباط کرد که هر اتاق از طریق یک در به خارج ارتباط داشته و فاقد پنجره بوده اند، در دوره عیلام در حدود ١٣٠٠و١٤٠٠ق.م نیز نمونه ای از پنجره های شیشه ای بدست آمده که شامل لوله هایی از خمیر شیشه می باشد که در کنار هم و در داخل یک قاب جای می گرفته و به طور حتم جهت روشن کردن داخل بنا مورد استفاده بود.از جمله کهن ترین مدارک ونمونه های در و پنجره در معماری ایران را شاید بتوان در نقش قلعه های مادی در آثار دوره شاروکین یافت. از روی نقش برجسته آشوری می توان روزن هایی را که بر روی برج ها ساخته شده اند تشخیص داد. در دوره هخامنش در تخت جمشید وضع درها به خوبی روشن و پاشنه گرد آن ها اغلب به جای مانده است. بر اساس تحقیقات پروفسور ولفانگ معلوم شده که انحراف زوایای تخت جمشید بر اساسی بنیاد گذاشته شده که به وسیله ایجاد سایه روشن های گوناگون تعیین روز اول سال و فصول مختلف میسر می شده و این انحراف به معمار ایرانی اجازه می داده مکان های مورد نیاز برای سکونت را به گونه ای بسازد که در فصول مختلف سال هر خانه به مقدار لازم از آفتاب و روشنایی استفاده نماید.

ساسانیان تمایل به نشان دادن تضاد بین سایه و روشن داشته اند واین امر در تمام بناهای آن ها مشهود است.نوک گنبد ها ی چهار طاقی آن ها به صورت روزنه در آمده زیرا برای برافروختن آتش به آن احتیاج داشته اند. در بناهایی که طاق ضربی داشته اند معمولا تامین نور از آن قسمت هایی بوده که سقف مسطح داشته اند. روش استفاده از طاق گهواره ای که از انواع طاق سازی ها ی عصر ساسانی است به معمار اجازه می داد که در فاصله میان دو قوس پنجره تعبیه نماید و روشنایی بنا را تامین کند. در دوره ساسانی که استفاده از گنبد به شکل وسیعی معمول شده و جز ویژگی های این معماری می شود می بینیم که در روی گنبد روزنه هایی که با حفره هایی تعبیه می کردند که احتمالا برای پوشش آن ها از شیشه استفاده می کردند تنها از روزن وسط گنبد یا از سوراخ های تعبیه شده بر روی آن جهت نورگیری استفاده می کردند.

نور در معماری ایرانی
نور در معماری ایرانی

نور در معماری اسلامی

تاثیر نور در معماری اسلامی انکار ناشدنی است و از اهمیت و گستردگی معنایی زیادی برخوردار است. نقش نور در معماری اسلامی تاکید بسیار گسترده بر اصل تجلی است. نقش نور شفاف کردن ماده و کاستن از سردی و صعوبت بناست. نور به عنوان مظهر وجود در فضای مسجد افشانده می شود تا یکی از عناصر تشکیل دهنده فضای ادراکی باشد. در واقع نور تحرک و حیاتی فعال به تزئینات اسلامی بخشیده است و به جای اینکه ذهن را به دنبال خود بکشد انسان را به جهانی خیالی رهنمون می سازد.

نور در معماری اسلامی
نور در معماری اسلامی

عناصر نورگیری در معماری سنتی ایران

در معماری سنتی با استفاده از عناصر مختلفی در کالبد بنا، نور طبیعی کاملا تعدیل شده دریافت میشده است. این عناصر بر اساس کاربردشان به دو گروه تقسیم میشوند که به شرح ذیل میباشند.

عناصر نورگیری در معماری سنتی ایران
عناصر نورگیری در معماری سنتی ایران

نور در معماری معاصر

در معماری ساختمانهای معاصر نور به طور مستقیم وارد فضای داخل سلختمان می شود؛ این غیر از خلوص معنوی می باشد. با این نگرش و تفکر نور در معماری حضور مستقیم دارد، در صورتی که در معماری ایرانی نور همیشه تعدیل شده دریافت می شده است و این امر از طریق عناصر تشکیل دهنده ی معماری مانند انواع روزن ها-نورگیر ها-گلجام و شیشه های رنگی و ارسی ها تامین می گردید.

نور در معماری معاصر
نور در معماری معاصر

نور در معماری داخلی

نور در معماری داخلی از اهمیت فراوانی برخوردار میباشد میتوان گفت در گذشته تمرکز بر استفاده از نور طبیعی در دکوراسیون های داخلی بوده است اما اکنون و در معماری مدرن ، طراحان علاوه بر نور طبیعی به دنبال نور های مصنوعی و تلفیق آن با فضای داخلی هستند.

نور در معماری داخلی
نور در معماری داخلی

در ادامه میتوانید اقدام به دانلود فایل پاورپوینت بررسی نور در معماری نمایید.

برای خرید فایل ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید اگر حساب کاربری ندارید اقدام به ساخت حساب کاربری نمایید.

مشخصات فایل :

  • فایل پاورپوینت + فایل فونت
  • 39 اسلاید
  • فونت زیبای Casablanca.
  • حجم فایل :4.7 مگابایت
  • تصاویر فایل :

 

مطالب موجود در فایل :

  • فهرست
  • اهمیت نور در معماری
  • نور و طبیعت
  • نور و انسان
  • نور و معماری
  • انواع نور
  • دلایل اهمیت نور در معماری
  • نور در نمای خارجی
  • نور در فضای داخلی
  • نور در فضای شهری
  • پرتو افکنی نور (مرکز ، محور ، شبکه)
  • نور در معماری ایرانی
  • نقش نور در آیین مادها
  • ترکیب آب و نور در معماری ایرانی
  • اهمیت نور در معماری بازارهای ایرانی
  • نور در معماری اسلامی
  • عناصر نورگیری در معماری سنتی ایران
  • نور در معماری معاصر
  • نور در معماری داخلی
  • منابع
ریال55,000

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید