معماری ژاپن + پاورپوینت

تاریخ معماری
تایپوگرافی
  • خیلی کوچک کوچک متوسط بزرگ خیلی بزرگ
  • پیش فرض Helvetica Segoe Georgia Times

معماری ژاپن ، پاورپوینت معماری ژاپن، اصول معماری ژاپن، معماری ژاپن باستان، نور در معماری ژاپن، تاریخچه معماری ژاپن، فرهنگ معماری ژاپن، معماری بومی ژاپن، سبک معماری ژاپن، معماری مدرن ژاپن، دانلود پاورپوینت معماری ژاپن

موقعیت جغرافیایی ژاپن

مجمع الجزاير ژاپن در فراسوی كرانه‌های شرقی قاره آسيا در قوس باريكی بطول 3800 كيلومتر قرار دارد. اين مجمع الجزاير مشتمل بر چهار جزيره اصلی و تقريباً 3900 جزيره كوچكتر است. هنشو، هكايدو، كيوشو، شيكوگو چهار جزيره اصلی اين كشور هستند. آب و هوای ملايم، بدليل قرار گرفتن در منطقة معتدله در تابستان و آب و هوای سرد در بعضی مناطق در زمستان، وضع طبيعی و شگفت‌انگيز سرزمين ژاپن نمايانگر تباينی با آب و هوای نسبتاً دلپذير آن میباشد.

موقعیت جغرافیایی ژاپن
موقعیت جغرافیایی ژاپن

آیین های ژاپن

ژاپنی ها آئین های متعددی دارند که عبارتند از : مذهب شینتو (شین تائو)،کنفوسیوسی ، بودایی. مذهب شینتو ، مذهب بومی ژاپن (شین تائو)

مقدمه ای بر معماری ژاپن

وقتی سخن از معماری ژاپنی میشود، خانه های کوچک چوبی با درب های کشویی و همچنین معابد بزرگ و چند طبقه با سقف های سفالی رنگ مثلثی شکل، اولین تصاویری هستند که در ذهن مخاطب تداعی میشوند. این نوع معماری به عنوان یکی از بی نظیرترین و جذابترین سبک های عرصه هنر معماری، از شرایط اقلیمی، وضعیت آب و هوایی، مذهب و فرهنگ غنی ژاپن سرچشمه میگیرد. معماری ساختمان ها در کشور مجمع الجزایری ژاپن که به سرزمین آفتاب تابان نیز شهرت دارد، سیر تکاملی عظیمی را از گذشته های دور تا به امروز سپری کرده و همچنان به پیشرفت خود ادامه میدهد. تا قبل از شکلگیری ژاپن نوین، معماری ژاپنی به شدت تحت تأثیر معماری چینی قرار داشت ولی رفته رفته استقلال بیشتری پیدا کرد، به طوری که هم اکنون معماری جهانی را به چالش میکشد.

مطلب مرتبط :
بررسی معماری چین

دوره های معماری ژاپن

در طول تاریخ، معماری ژاپنی همواره دستخوش تغییرات فراوان شده و شکل های متفاوتی به خود گرفته است که در اینجا معماری ژاپنی را در دوره های مختلف زمانی شرح میدهیم.

 1معماری ژاپن باستان

قدمت معماری باستانی کشور ژاپن را 5000 سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده اند. این برهه از زمان شامل سه دوره جومون (Jomon)یایویی (Yayoi)و کوفون (Kofun)میشود. در دوره جومون، خانه ها را اغلب به صورت گودال های کم عمق و با سقفهای پوشیده از کاه و علف میساختند. در دوره "یایویی" افزایش تعامالت و ارتباطات با کشورهایی مانند چین و کره باعث گردید تا ژاپنی ها از دانش و توانایی های فنی آنها در ساخت سازه های خود بهره ببرند. در ادامه، ژاپنی ها با استفاده از ابزارهای فلزی نظیر اره و اسکنه (قلم درز) اقدام به احداث انبارهای غله کردند. این انبارها که بالاتر از سطح زمین و بر روی هشت ستون چوبی بنا میشدند، متشکل از تخته های چوبی ضخیم و دارای سقف شیبدار (مثلثی) بودند. در دوره کوفون ساخت مقبره هایی به شکل سوراخ قفل رواج داشت که آنها را با سفال تزئین میکردند.

معماری ژاپن باستان
معماری ژاپن باستان

 2معماری ژاپن قدیم

در دوره آسوکا (Asuka)ظهور دین "بودا" ژاپن را با دگرگونی ها و تحولاتی روبرو کرد. در این عصر، با ممنوعیت دفن مردگان در معابد، از این مکان ها تنها برای عبادت استفاده میشد. در اوایل قرن هشتم میلادی که متعلق به دوره نارا (Nara)است، معابد جدید در شهرها بنا شدند که طراحی آنها، با معماری پیچیده تر و تزئینات بیشتری نسبت به ساختمان های سنتی ژاپن صورت میگرفت. مجموعه معابد تودای جی (ji - Todai) یکی از عظیم ترین سازه های چوبی متعلق به آن دوران است که در سال 751 میلادی ساخته شد. سال های 794 تا 1185 میلادی مربوط به دوره "هی آن" (Heian)است. در این برهه، ژاپنی ها تحت تأثیر فرهنگ و مذهب کشور چین اقدام به ساخت گسترده معابد بودایی کردند. در دوره "هیآن"، چوب جای مصالحی نظیر سنگ و سفال را گرفت و از آن برای ساخت دیوار، پارتیشن و سقف ساختمان ها بهره گرفتند. ژاپنی ها در آن زمان با توجه به بارندگی فراوان، برای رفع مشکالت زهکشی سقف از تکنیک سقف پنهان استفاده میکردند. در اواخر این عصر، اولین خانه های بومی به سبک معماری مینکا (Minka)ساخته شدند که طراحی سقف های کاهگلی و بکارگیری سازه چوبی از مشخصه های مهم آن به شمار میرفت.

معماری ژاپن قدیم
معماری ژاپن قدیم

 3دوره فئودالی ژاپن

معماری ژاپن طی دوره های کاماکورا (Kamakura)و موروماچی (Muromachi)از سال 1185 تا 1573 میلادی با تغییرات تکنولوژیکی بسیاری مواجه شد و از معماری چینی فاصله گرفت. معماران در این عصر، با توجه به شرایط خاص کشور ژاپن، اقدام به احداث خانه هایی منحصر به فرد جهت پایداری در برابر عواملی مانند زمین لرزه، باران سیل آسا و همچنین آفتاب سوزان و دمای بالای هوا در فصل تابستان کردند. در دوره کاماکورا به دلیل وجود حکومت نظامی، بخش های مختلف ساختمان نظیر آشپزخانه، اتاق خواب و ... را نزدیک به یکدیگر و زیر یک سقف میساختند و خندق یا موانع دیگری در اطراف آن ایجاد میکردند. با ظهور دوره موروماچی، رقابتی در طبقات بالا جامعه شکل گرفت و تمایل برای داشتن زندگی لوکس افزایش یافت. معبد کین- کاکوجی (ji - Kinkaku)یکی از نمونه های معماری آن دوره به شمار میرود که به ورقه های طلا مزین شده است. سرانجام ژاپن پس از دوران موروماچی و جنگی طولانی، در عصر آزوچی - مومویاما (Momoyama - Azuchi) به کشوری متحد تبدیل گردید. در آن زمان ساخت قلعه های ژاپنی که نشانه قدرت نیز محسوب میشد، معماری ژاپن را تحت تأثیر قرار داد. استفاده از دیوارهای سنگی و حفر خندق های عمیق در اطراف قلعه از ویژگی های این نوع معماری محسوب میشود. قلعه کوماموتو (Kumamoto)یکی از بناهای متعلق به آن دوران است.

دوره فئودالی ژاپن
دوره فئودالی ژاپن

 4دوره ژاپن نوین

در اوایل قرن هفدهم، شهر ادو (Edo)به عنوان پایتخت ژاپن انتخاب شد و همانند دوره قبل روند ساخت قلعه ها نیز ادامه یافت. در همین راستا، جهت محافظت از ساختمان های مسکونی و اداری، دژهای مستحکمی را در مجاورت آنها بنا کردند. به مرور، ایجاد راه ها و کانال ها در اطراف این ساختمان ها، زمینه رشد و گسترش شهر را فراهم آورد. در اواخر این قرن، رشد جمعیت نیاز به خانه های مسکونی را افزایش داد و ساختمان ها را به صورت چند طبقه و اغلب بر روی پایه های سنگی احداث کردند. با روی کار آمدن امپراتور میجی، کشور ژاپن به غربگرایی روی آورد که موجب احداث ساختمان های جدیدی نظیر مدرسه، هتل و بانک شد. ساختمان دو طبقه Rokumeikan از اولین بناهایی بود که به سبک غربی در توکیو احداث گردید. در سال 1872 پس از وقوع آتش سوزی در منطقه چوئو (Chūō)دولت ژاپن محله گینزا (Ginza)را به عنوان نمادی از معماری مدرن طراحی کرد. استفاده از آجرهای نسوز در بناها و ایجاد خیابان های وسیعی که به ساختمان های مهم دولتی و ایستگاه راه آهن دسترسی داشتند از جمله ویژگی های معماری محله گینزا بود. در عصر "تایشو" و اوایل دوره "شووا"، دو معمار آمریکایی به شکل مؤثری در ژاپن به فعالیت پرداختند و معماران ژاپنی شاغل در اروپا همچون دوره گذشته، تجربیات خود را در اختیار کشورشان قرار دادند. البته در این برهه، تأکید دولت نظامی ژاپن بر طراحی ساختمان ها به سبک سنتی محدودیت های بسیاری را برای معماری مدرن ایجاد کرد.

معماری ژاپن نوین
معماری ژاپن نوین

 5دوره ژاپن معماصر (معماری مدرن ژاپن)

شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، خسارات بسیاری را برای این کشور به همراه داشت. در سال 1946 انجمن نوسازی خسارات ناشی از جنگ، ایده هایی را برای بازسازی سیزده شهر ژاپن مطرح کرد که در این میان کنزو تانگه (Tange Kenzō)معمار سرشناس ژاپنی طرح هایی را برای ساخت و ترمیم شهرهای هیروشیما و مائه باشی ارائه داد. در سال 1949 طرح وی برای موزه یادبود صلح هیروشیما، مورد پذیرش قرار گرفت و تحسین بین المللی را به همراه داشت. ورزشگاه ملی یویوگی (Yoyogi Gymnasium National) یکی دیگر از اماکنی بود که در اواخر دوره "شووا" توسط "کنزو تانگه" ساخته شد و به دلیل طراحی سقف آن به صورت معلق از شهرت خاصی برخوردار بود. در دوره هیسه ای (Heisei)معماران سرشناس ژاپنی همچون تویو ایتو (Itō Toyō)به فعالیت میپرداختند. او در ساخت و طراحی یک ساختمان هفت طبقه از جلبک های دریایی الهام گرفت. تادائو آندو (Ando Tadao)یکی دیگر از معماران ژاپنی است که در نمایشگاه جهانی سال 1992 غرفه کشورش را طوری طراحی کرد که به عنوان بزرگترین ساختمان چوبی جهان شناخته شد.

آسمان خراش چوبی در ژاپن
آسمان خراش چوبی در ژاپن

ویژگی های سبک معماری ژاپنی

  • اصالت: آنچه که معماری ژاپنی را از دیگر سبک های این عرصه متمایز میکند، وجود ردپایی از فرهنگ، اصالت و سنت در تمام آثار شکل گرفته در این کشور است. سازه های معماری ژاپنی علی رغم ادغام با سبک های غربی، همچنان روح و هویت سنتی خود را حفظ کرده و به مخاطب تلفیقی از مدرنیته و سنت گرایی را نشان میدهند.
  • ارتباط با طبیعت: مردمان ژاپن احترام و ارزش معنوی بالایی برای طبیعت قائل هستند و بیشتر از مصالح طبیعی در ساخت و ساز بهره میبرند. آنها همچنین برای برقراری ارتباط با طبیعت و برطرف ساختن نیازهای روحی خود، خانه ها را رو به فضای سبز میسازند. از این جهت در آثار هنری ژاپنی به ویژه معماری، نشانه هایی از طبیعت و طبیعت گرایی دیده میشود.
  • توجه به ایمنی: با توجه به اینکه کشور ژاپن همواره در معرض بلایای طبیعی نظیر سیل، طوفان، زلزله و ... قرار داشته است، به منظور کاهش خسارات جانی ناشی از این حوادث، چوب یکی از عناصر پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز ژاپن به شمار میرود.
  • مینیمالیسم: حداقلگرایی در معماری ژاپنی بسیار به چشم میخورد، آنها در طراحی ساختمان ها سادگی را سرلوحه کار خود قرار میدهند و کمتر به جزئیات توجه دارند. همچنین به دلیل کمبود فضای کافی برای ساخت و ساز، تمامی بخش های بیرونی و داخلی ساختمان را متناسب با نیازهای موجود و میزان کاربرد میسازند.

معماری ژاپن و طبیعت

معماری ژاپن پیوندی عمیق و منطقی با طبیعت برقرار نموده است. تقریباً تمام مواد ساختمانی ریشه گیاهی دارند. چونکه درجه حرارت ، آب و هوای مرطوب باعث شده که ۹۰% جزایر ژاپنی تحت پوشش گیاهی قرار گیرند. الوارهای گونه های مخصوصی همانند گیاهان مخروطی همچون سدر، کاج ، سرو صنوبر برای ساخت اسکلت و استخوان بندی ساختمان و از درختانی برگ ریز چون : بلوط ، شاه بلوط برای تزئینات منزل در معماری سنتی استفاده می شده است. کاغذ ساخته شده درخت توت برای کاغذ درهای کشویی (شوجی) مورد استفاده قرار می گرفت. چوب خیزران برای دیوارهای خراطی شده که روی آن را ترکیبی از خاک رس، ماسه و کاه فرا می گرفت. بوریا (کف پوش) تاتامی مهمترین کفپوشی بود که از پوشال برنج کوبیده شده و در درون بوریای بافته شده از نی قرار می گرفت ، بکار می رفت. از سنگ در پی و پایه ستون های چوبی استفاده می کردند. از گل رس استفاده های فراوانی می شد، علاوه بر کاربرد در روکش دیوارها ، برای ساخت یک نوع کاشی جهت سقف نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

معماری ژاپن و طبیعت
معماری ژاپن و طبیعت

خانه ژاپنی

خانه ژاپنی اعم از محقرانه یا با شکوه تا همین اواخر مطابق اصول ساختمکانی و هنری معابد شینتو و چایخانه طراحی می شد. خانه ژاپنی ، تقریباً همیشه ارتباطی فشرده با محیط اطرافش دارد و به عبارتی به خلاف معماری ایرانی برونگرا است ، و در هر جا که مسیر باشد در داخل یک باغ حصاربندی شده با پرچین های خیزرانی که خود یک عنصر زیبایی آفرین است، قرار داده شده است و بدین ترتیب ، حتی در شلوغترین محیط ها ، گونه ای احساس خلوت و صمیمیت به ساکنانش القا می کند. یکنواختی و هماهنگی تناسب ها با استفاده از زیرانداز (تاتامی) سنتی به عنوان واحدی برای ابعاد اتاق ها تامین می شود. این ساختمان ها اساساً در چند تیر عمودی تشکیل می شود که با را روی خود نگاه داشته اند. دیوارها به جای آنکه نقش باربری را داشته باشند بصورت غربی را دستخوش انقلابی کرد.

خانه ژاپنی
خانه ژاپنی

زیارتگاه ژاپنی

در ژاپن بناهایی وجود دارد به نام هاشیرا که از قدیم برای نگاهداری اشیا ساخته می شدند. از جمله آنها ستون هایی است که دست سازند و سمبل حاصلخیزی . از این گونه زیارتگاهها می توان به امیوا و میاره اشاره کرد که در هر یک از آنها اشیایی نگهداری می شد زیارتگاه معمولاً از سه بخش عمده ساخته شده اند:

  1. محراب
  2. سالن
  3. عبادت

دالانی مرتبط با دو فضای فوق. بام مرکبی که این سه فضا را به هم مرتبط می کرد نمونه ای از سبک گونیکونوک است. برای نمونه می توان از این نوع بناها در نیککو اشاره کرد.

معبد جیشوجینجا در توکیو ژاپن
زیارتگاه جیشوجینجا در توکیو ژاپن

در ادامه میتوانید اقدام به دانلود فایل پاورپوینت معماری ژاپن نمایید.

برای خرید فایل ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید اگر حساب کاربری ندارید اقدام به ساخت حساب کاربری نمایید.

مشخصات فایل :

  • فایل پاورپوینت + فایل فونت
  • 40 اسلاید
  • فونت زیبای Casablanca.
  • حجم فایل :5.3 مگابایت
  • تصاویر فایل :

 

مطالب موجود در فایل :

  • فهرست
  • موقعیت جغرافیایی ژاپن
  • آیین های ژاپن
  • دوره های معماری ژاپن (دوران باستان، دوران قدیم (آغاز تاریخ)، دوره فئودالی، دوره نوین، دوره جديد (معاصر))
  • ویژگی ها و خصوصیات معماری ژاپن (اصالت، توجه به ایمنی، ارتباط با طبیعت، مینیمالیسم)
  • بررسی عناصر و المان های معماری ژاپن
  • معابد ژاپنی(معابد بودایی، معابد شینتوئیسم)
  • زیارتگاه های ژاپنی
  • خانه ی ژاپنی
  • کن (مدولار فضاهای ژاپنی)
  • معماری ژاپن و طبیعت
  • منابع
ریال80,000

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید