معماری چین + پاورپوینت

تاریخ معماری
تایپوگرافی
  • خیلی کوچک کوچک متوسط بزرگ خیلی بزرگ
  • پیش فرض Helvetica Segoe Georgia Times

معماری چین، پاورپوینت معماری چین، سبک های معماری چین، معماری پیش از تاریخ چین، هنر و معماری چین، معماری چین pdf، معابد چین، دانلود پاورپوینت معماری چین باستان

موقعیت جغرافیایی چین

سرزمین چین در دورترین قسمت شرقی آسیا جای گرفته و از هندوستان بوسیله کوهستان هاي بلند جدا گردیده است این سرزمین از مناطق وسیعی پوشیده از کوهستان ها تشکیل شده است . نواحی جلگه اي بیشتر در شمال شرقی قرار دارند و حاصل خیز ترین بخش چین در همین نواحی میباشد که از قدیمی ترین ایام مسکونی بوده است. دو رودخانه معروف چین زرد یا هوانگو و رود آبی تسیانگ هستند و اقیانوس کویر در شرق این کشور واقع گردیده است.

آیین های چین باستان

در چین ادیان به فلسفه های گوناگونی رواج داشته است که مهمترین آنها اندیشه های کنفوسیوسی ، دائوئی (تائوئی) ، و بودایی بود.

معماری چین

معماری چین به مانند سایر هنر های این کشور از گستردگی و تنوع فراوانی برخوردار میباشد. برخلاف بسیاری ازنظرات که معتقدند چینی ها بناهای بزرگ در مقیاس آثار معماری بین النهرین و معماری مصر نساخته اند، باید گفت، چینی ها مردمانی هوشمند و هنرمند بودند که هر چند آثار معماری آن ها گاهاً به علت استفاده از مصالح کم دوام از بین رفته است، ولیکن آنچه از این آثار باقی مانده ، گویای این حقیقت میباشد که آثار چینی در حد معماری های مصر و بین النهرین و ایران باستان است. به طور کلی معماری چین شامل معابد ، (کونفوسیوسی ، لائوتسه، بودایی) پاگودا ، قصر، دیوار بزرگ چین ، خانه و دیرها ، آرامگاه ها و معابد صخره ای (غاری) است.

مطلب مرتبط :
معماری بین النهرین

مطلب مرتبط :
معماری مصر

خصوصیات عمده هنر و معماری

  • به علت برجسته ساختن ایده تقدم قدرت امپراتوری بر هر چیز و نظریه طبقاتی موفقیت‌های حاصله در برنامه‌ریزی قصرها و شهرها بیشتر بوده‌ است.
  • به زیبایی مجتمع توجه خاصی شده لذا در ترکیب بندی عمده معماری‌ ها شکل برقراری خانه‌ها وحیاط‌ ها به شکلی است که دو طرف همانند اهرم متقابل عمل کنند.
  • به طبیعت به هماهنگی عالی معماری با طبیعت عطف توجه خاصی شده‌ است. در تاریخ چین در زمینه خصوصیات هنری و سبک و شیوه‌های سازندگی و طراحی معماری به تبادلات با خارج اهمیت زیادی داده شده و این مسئله بر معماری ژاپن، کره، ویتنام و مغولستان تأثیرات زیادی بر جای گذاشته است.

خانه چینی

اولین خانه‌های چینی گودال هایی هستند که بصورت دایره ساخته شده اند و روی آن را با شاخ و برگ درختان پوشیده میشده است. با پیشرفت در فن خانه سازی، خانه ها از گودال به خانه هایی در روی زمین و از جنس خشت و گل تغییر یافت. این خانه ها در حدود 3 الی 5 بلوک با هم در یک ردیف قرار می‌گرفتند.

 

طرح نمونه هایی از خانه های گودالی چینی
طرح نمونه هایی از خانه های گودالی چینی

 

نمونه‌ای از خانه‌های دوره «هان» که همانند خانه‌های جدید بصورت تعدادی حیاط بود و در اطراف آنها عمارت جداگانه ای وجود داشت و هر یک به اتاق های کوچکی تقسیم می شده است. باید اشاره نمود سقف بلند و ستوندار آنها با سفال پوشش یافته است و فقط انحنای بام تغییر کرده است.

نمونه اي از یک خانه از گل رس ، مربوط به دوره هان
نمونه ای از یک خانه از گل رس ، مربوط به دوره هان

 

از نظر تزیینی نمونه های خانه گلی دوره "هان" کاملاً شبیه سبک های موجود در چین میباشد. مدخل اصلی در داخل توسط "مانع ارواح" (دیواري در مقابل مدخل) حفاظت می‌شود، به طوریکه حیاط از داخل خانه از نظر پنهان است. بر اساس عقاید چینی، شیاطین و ارواح پلید در خط مستقیم حرکت می‌کردند و این دیوارها در مقابل مدخل مانع ورود آنان به داخل خانه می شده است. ساختن این نوع خانه‌ها مسلماً در چین در دوره های بعدی هم رواج یافت. زیرا با افکار و عقاید چینی ها سازگار بود.

انحنا های ملایم سقف به شکل چهارگوشه و تقارن خشکی که نقشه های ساختمانی و روشهای گوناگون جایگزین اجزاء بر معماری تحمیل می کنند ، ظرافت خاص می دهند . در طی چند قرن جهت همه ساختمان ها شمالی – جنوبی بوده است.

خانه چینی در دوره تانگ
خانه چینی در دوره تانگ

 

 معماری خانه امروز چین دقیقاً به نمونه های اولیه در هزار سال پیش شباهت دارد، به بیانی روشن تر نیمرخ مسلط بر سقف که بخش بزرگی از خصوصیات معماری چینی از آن سرچشمه می‌گیرد، احتمالاً به دوره «چو» یا شانگ مربوط می شود. حتی ساختمان های ساده‌ای که در کنده کاری های سنگی دوره هان نقش شده اند، حکایت از وجود سبک و روشی در ساختمان سازی دارند، که امروزه نیز شالوده معماری چین محسوب میشوند. اجزای ضروری این ساختمان‌ها عبارتند از: یک تالار چهارگوشه زیر یک بام نوک تیز با قرنیزهای برآمده بر روی یک تکه شبکه نگاهدارنده و ستون هاي چوبی، که دیوارها هیچ نقشی در نگه داری از سقف ندارند بلکه در حکم پرده ها یا تیغه های جداکننده عمل میکنند.

معماری چین در چهارچوب این فرمول محدود، توجهش را بر نمای ساختمان متمرکز می‌کند، در نخستین سال های حاکمیت سلسله هان، ترکیب هایی از زاویه های نگه دارند فرنیزها، رگه های سرجرز و ستون ها براي نگهداری وزن سنگین بام های کاشی دار طراحی شدند. معماران با دستکاری در شکل زاویه ها، جان تازه ای در نمای خارجی ساختمان ها می دمیدند.

معماران بعدی با استفاده از این مقدمات ساده، شبکه های نگه دارنده پیچیده تری را ابداع کردند. برخی از زاویه های نگه دارنده به موازات دیوارها کار گذاشته می شدند و برخی دیگر براي نگاه داشتن یک تیر حمال (فرسب) یا سگدست دیگر، امتداد می یافتند تا آنکه چند برابر شدن واحدها سرشاری از نور و سایه بوجود آوردند. با افزودن تزییناتی به رنگ قرمز و لاکی طلایی، تأثیر آن دو چندان می گردید.

معماری خانه چینی
معماری خانه چینی

معابد چینی

در معابد یا منازل چینی بام بسیار اهمیت دارد. جنس آن از آجر و کاشی است و اگر بر سریرهای سلطنتی سایه افکند زرد وگرنه سبز، ارغوانی، سرخ یا آبی می باشد.

در معماری چین معابد یا پرستشگاه ها از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار هستند. سرزمین بزرگ و باستانی چین با داشتن آیین های مختلف، دارای معابد درخور توجهی میباشد. معابدی از بودائیان، کنفوسیوس و لائودیسه به جای مانده است که هر یک از انواع معابد ادیان مورد اشاره حائز ویژگی های خاص خود هستند.

 1معابد بودایی

آیین بودایی چند گاهی بر روان چینی ها چیره گشت و منجر به ساختن معابد بزرگی گردید که خرابه های آنها اخیراً در ترکستان کشف شده است و در سراسر چین معابد بودایی نسبتاً باشکوهی دیده می شود. به این معابد راه های طبیعی زیبایی منتهی می شود، که معمولاً بر سرازیرهای پیچ در پیچ کشیده شده و با دروازه های راسته ای بنام "پای لوش" مشخص گردیده است. براي رهایی از شیطان در بعضی مدخل ها پیکره های کراهت انگیز قرار داه شده است. یکی از بهترین معابد بودایی معبد "بودای خفته" در نزدیکی کاخ تابستانی خارج پکن میباشد. رواج آیین بودایی ظاهراً تغییر مهمی در طــرح معابد چینی به وجود نیاورد، چون معابد تائویی و بودایی را از روی یک نقشـه می‌ساختند که در واقع همـــــان نقشه خانه چینیان بود و آن را برای مقـــاصد مذهبی آماده می‌کردند. ترتیب حیاط سازی، با تالارهای مجـاور، شبیه خانه‌های مسکونی بود. تالارهای واقع در حیاطهای جلو اختصــاص به پرستش خدایان یا بودا داشت، در صـــورتی که نقاط مسکونی در پشت معبد محل اقامت راهبان بود.

مصالح معابد بودایی

عمده مصالح معابد بودایی ها چوب و سنگ میباشد. سقف شیروانی بوده و از پوشش سفالی یا چوبی ساخته می شده است. در بیشتر معابد روی سقف بنایی به شکل کشتی قرار دارد که از نظر هنر بودایی سمبولیک است و بطور کلی سقف این بناها دارای تزیینات پرکاری است. از جمله تجسمی از اژدها و سیمرغ، طاووس، نقش انسان و بعضی حیوانات مورد علاقه بودا مثل اسب، میمون، فیل، که گاهی از شیشه های رنگین در این نوع تزیین استفاده شده است، در معبد رنگ مسلط بر مجموعه بنا قرمز میباشد.

معبد بودای خفته (از معابد بودایی)
معبد بودای خفته (از معابد بودایی)

 

معبد بودای خفته
معبد بودای خفته در بانکوک

 2معابد کنفوسیوسی

دلاویزترین معـــــابد چینی آن‌هایی است که در پکن به دین ملی و رسمـــی آن کشور اختصاص داده شده‌است. معبد کنفوسیوس دارای طاق هـــای باشکوهی است که با ظرافت بسیار کنــده کاری شده، ولی خود معبد بیشتر نمودار حالت فلسفی دارد تا هنــــری. به‌طور کلی ستون هـای معابد، چوبی و سنگی است و غالباً به صـــورت ستون پیکره‌ای از اژدها و سیمرغ که در روبروی مدخل معبد قرار داده شده‌ است. این معبد را در قرن سیزده ساخته اند و از آن پس بارها تغییر شکل داده و تعمیر شده است. روح استاد اقدس نیاکان، کنفوسیوس، در روي پایه اي چوبین در طاقچه اي نصب گردیده است. مذبح اصلی وقف استاد و سرمشق ده هزار نسل شده است. معبد آسمان و مذبح آسمان نزدیک دیوار جنوبی پکن واقع است.

بیشترین معبدهای کنفسیوس در چین واقع شده است. معبد کنفسیوس در سایر کشورهای آسیایی از جمله ویتنام، کره شمالی و کره جنوبی، ژاپن ،اندونزی و هنگ‌کنگ، مالزی نیز قرار دارد.

کنگ‌میائو جیادینگ، شانگ ‌های
کنگ‌میائو جیادینگ، شانگ ‌های

 

معبد کنفوسیوسی کائوهِسیونگ
معبد کنفوسیوسی کائوهِسیونگ

کاخ ها و قصرها

کاخ‌ها و قصرهای درباری پرابهت و مجلل و سنگفرش شده از آجرهای زراندود و مواد یشمی میباشد و تاکنون نیز جلال و درخشندگی خاص خود را حفظ نموده اند. از دوران سلسله امپراتوری چین قصرها محل اقامت و زندگی امپراتور و خاندان او بوده و کاخ‌ها مکان رتق و فتق امور دولتی از طرف امپرائور گردیده بود. مقیاس ساختمان‌های قصر و کاخ در سالیان بعد پیوسته توسعه یافت.

خصوصیات کاخ ها و قصرها

خصوصیات مشخص آن‌ها گنبد بسیار بزرگ و شیروانی پوشیده از آجرهای کاشی زرد رنگ و همچنین نقاشی‌های پرطمطرق، سقف‌های گنبدی باحکاکی‌های ظریف و زیبا، زیرسازی مستحکم، پارتیشن‌ها، تیرهای چوبی و ستون‌های سنگ مرمری و بناهای متنوع و رنگارنگ حاشیه آن می‌باشد. کاخ تای خه در شهر ممنوعه پکن از نمونه‌های معماری قصرها و کاخ‌های امپراتوری محسوب می‌شود. در چین باستان در زمینه سازندگی کاخ به منظور تجسم تقدم قدرت امپراتوری بر هرچیز و نمایاندن نظام طبقاتی با محوریت امپراتوری، ترکیب‌بندی سخت محوری در معماری‌های یادشده مراعات شده‌است.

نمای داخلی از قصری در شهر ممنوعه
نمای داخلی از قصری در شهر ممنوعه

 

پاگودا

از آثار برجسته و شاخص هنر معماری خاور دور بخصوص چین پاگودا میباشد. این بناها چتری شکل، چند طبقه اند که تعداد طبقات آن ها فرد است. چون عدد زوج در نزد چینی ها نحس است. پاگودا از درون دارای پله‌های مارپیچی و گردان میباشد. هر چتر به ایوان گردی ختم می شود که مأموران حکومتی در این ایوان ها مسائل مملکتی را بررسی می کردند. دوم اینکه جهت دعا و نیایش بوده و سوم پیشگویان چین در آن بخش طالع بینی می کردند و از طرفی جهت وزش باد را مشخص می نمود. گاهی به عنوان میل راهنما هم مورد استفاده قرار می گرفته است و بر روي طبقه بالایی آن احتمالاً چراغی روشن مینموده اند.

پاگودا نوعی از ساختمان سازی و معماری بودایی به شمار میرود که در نظر برخی ها به نماد کشور چین تبدیل شده است. این بناها که بیشتر در روستاها برافراشته شده اند، جزء طبیعی آن نقاط به نظر می رسند و از استوپای هندی تقلید شده اند. بیشتر پاگوداهای چوبی، با تعداد زیادی قرنیزهای بالدارشان، تشابهی اندک به گنبدهای یکپارچه "سانچی" یا "آماراواتی" دارند، ولی منشأشان، مانند منشأ بودای چینی، باید قندهار بوده باشد. چون در اینجا یک زمانی گونه های پیوسته و رفیع استوپا، زائران چینی را تحت تأثیر عظمت خویش قرار داده بود.

چینی ها با چنان سرعتی ساختمان استوپا را تقلید کردند که حتی کهن ترین پاگوداها (سده ششم و تا سده هشتم) نشانه های اندکی از منشأ هندی خویش دارند. در پاگوداهای چوبی چینی، آنچه از کل استوپای هندي برجاي مانده یاستی یا چتر آفتابی بود که در رأس ساختمان مذبور قرار داده می شده است. چینی ها به جای نقشه گرد، نقشه چهار، شش یا هشت ضلعی را ترجیح می داده اند و طبقات را تا ارتفاع حداکثر 90 متر روی یکدیگر می انباشتند. هر طبقه با قرنیزهای برجسته یا برآمده خودش که خطوط منحنی اش رو به آسمان کشیده می شوند، مشخص می شد.

پلان ، نما ، مقاطعی از پاگودای چین
پلان ، نما ، مقاطعی از پاگودای چین

 

سه پاگودا معبد چانگ شنگ
سه پاگودا معبد چانگ شنگ

سبک های معماری چین

در ساختمان های مذهبی اعم از پاگوداها و معبدها، می توان دو سبک معماری چینی را مشاهده کرد. این دو سبک معمولاً شمالی و جنوبی خوانده می شود، ولی رواج آنها همیشه دقیقاً مطابق جغرافیایی نبوده است. در یونا، که یکی از جنوبی ترین مناطق چین است، سبک شمالی رواج دارد و در جنوب منچوری، نمونه هایی از سبک جنوبی دیده می شود. این موارد استثنایی دلایل تاریخی دارد. یونا در دوره های مینگ و اوایل منچو، تحت تأثیر نفوذهای شدید شمال قرار گرفت و حال آنکه منچوری از طرف جنوب و از طریق راه دریایی تحت تأثیر واقع شد.

سبک های معماری چین
سبک های معماری چین

 1سبک شمالی

سبک شمالی غالباً سبک قصری نامیده میشود، چراکه بهترین نمونه های این نوع معماری را در عمارات باشکوه شهر ممنوعه و آرامگاه های خاقان های سلسله مینگ و منچو می توان مشاهده نمود. در سبک قصری، انحنای بام نرم است و به شیب و سقف چادر شبیه شده است، اگر چه این عقیده که سبک مزبور با توجه به خاطرات چادرهای بزرگ خاقان های مغول بوجود آمده است، در واقع اساسی ندارد. تزیینات نیز کمتر و محدودتر میباشد. مجسمه فقط در گوشه های بام ها دیده می شود و اندازه آن کوچکتر است، ولی نسبت به مجسمه های ساختمان های جنوبی، بیشتر تابع سبک خاصی است. در "شانسی" نوعی سازگاري دلپذیر میان زیاده روی این جنبه سبک جنوبی و سبک قصرهای پکن به چشم می خورد. در اینجا حاشیه بام ها را با مجسمه های کوچک و زیبا و نیرومند مردانی که بر اسبان تیز تک سوارند آراسته اند.

سبک شمالی در معماری چین
سبک شمالی در معماری چین

 2سبک جنوبی

تفاوت های عمده میان سبک شمالی و جنوبی معماری چین عبارتند از: انحنای شیب سقف و مقدار تزیینات لبه بام ها و پیش آمدگی آنهاست. در سبک جنوبی، سقف ها به اندازه ای انحنا پیدا می کند که گوشه های آنها، مثل شاخ گاو به طرف بالا متمایل می شود. در کناره هاي بام ها، غالباً به اندازه اي مجسمه هاي کوچک خدایان تاتوئی و جانوران اسطوره اي می گذاشتند که خطوط خود سقف تقریباً محو می شد.

پیش آمدگی بام ها و ستون ها نیز به همین ترتیب داراي انحناها و تزییناتی بود و هیچ قسمت از سطح را صاف و بدون تزیینات نمی گذاشتند. از دیدگاه هنري، ساختمان هاي مزبور زیاد مورد تحسین نیست. زیرا اگرچه خود انحناها و تزیینات دلپذیر است، ولی خطوط ساختمان ها روي هم رفته از نظر ناپدید می شود و نمایی پدید می آید که پیداست پیچاپیچ و انبوه است و چینی ها به این سبک علاقه اي ندارند.

سبک جنوبی در معماری چین
سبک جنوبی در معماری چین

دیوار چین

مهمترین آثار معماری چینی دیوار چین است، که تا به امروز پا برجا مانده است. این دیوار از شمال شرق به سمت شمال غرب امتداد دارد طول واقعی دیوار بزرگ چین ۲۱۱۶۶.۱۸ کیلومتر و دارای قدمت 2300 سال میباشد. ارتفاع دیوار 7 الی 5/7 متر است. عرض دیوار هم که حدوداً 5/7 است. بر روی دیوار چین به فاصله هرچند متر برج های دیده بانی در دیوار بزرگ تعبیه گردیده است. خاصیت برج ها در این است که به هنگام رؤیت نیروهای دشمن در پشت دیوار، مشعل برج های روبرویی روشن شده و به فاصله کوتاهی سرتاسر دیوار مشاهده می گردد.دیوار چین دارای 4 دروازه بزرگ است که در دوره‌های گذشته چین با قدرت حفاظت شده است.

دیوار چین جهت حفاظت چین از هجوم اقوام بیابانگرد زردپوست به نام هون ها، ساخته شد و علل دیگری هم بر این دلیل اضافه نموده اند. یکی جلوگیری از خروج تخم ابریشم و دیگری جلوگیری از فرار و خروج دهقانان و پناهندگان آنها به دربار هون ها بوده است.

دیوار چین
دیوار چین

 

دیوار چین
دیوار بزرگ چین

در ادامه میتوانید اقدام به دانلود فایل پاورپوینت معماری چینی نمایید.

برای خرید فایل ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید اگر حساب کاربری ندارید اقدام به ساخت حساب کاربری نمایید.

مشخصات فایل :

  • فایل پاورپوینت + فایل فونت
  • 46 اسلاید
  • فونت زیبای Casablanca.
  • حجم فایل :7.8 مگابایت
  • تصاویر فایل :

 

مطالب موجود در فایل :

  • فهرست
  • موقعیت جغرافیایی چین
  • آیین های چین باستان
  • مقدمه ای بر معماری چین
  • بررسی معماری خانه های چینی
  • بررسی معماری معابد چینی (معابد بودایی، معابد کنفوسیوسی)
  • کاخ ها و قصرها (خصوصیات کاخ ها، شهر ممنوعه)
  • بررسی معماری پاگودا های چینی
  • دیوار چین
  • بررسی سبک های معماری چینی (سبک شمالی و سبک جنوبی)
  • منابع
ریال80,000

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید