معماری بین النهرین + پاورپوینت

تاریخ معماری
تایپوگرافی
  • خیلی کوچک کوچک متوسط بزرگ خیلی بزرگ
  • پیش فرض Helvetica Segoe Georgia Times

معماری بین النهرین ، معماری سومریان ، معماری بابل کهن ، پاورپوینت معماری بین النهرین ، معماری بین النهرین ppt ، هنر و معماری بین النهرین ، پاورپوینت بین النهرین ، معماری جهان جهان بین النهرین

یکی از مراکز تمدن قدیم در آسیا بین النهرین میباشد. نخستین تمدن شناخته شده این سرزمین را سومریان تشکیل داده اند. معماری بین النهرین نه تنها تأثیر عمیقی بر اقوام و ملل همجوار داشته اند، بلکه از طرفی هم بی تأثیر از آنها نبوده‌اند. معماری سومر بر معماری مصر که در خدمت آرامگاه های پادشاهان مصری بودند، به ساخت معابد می پرداخت.

معماری بین النهرین
معماری بین النهرین

موقعیت جغرافیایی بین النهرین

بین النهرین در خاور نزدیک بین رودخانه های دجله و فرات میباشد. بین النهرین از جنوب به خلیج فارس متصل بوده و از شمال تا دریای سیاه و کوه های ارمنستان امتداد دارد. از شرق به رشته کوه های زاگرس و تمدن ایلام در جنوب غربی ایران متصل بوده است و از غرب نیز تا دریای مدیترانه و مصر امتداد داشته، ولی سرزمین اصلی تمدن بین النهرین و مرکزیت عمده ی این تمدن مابین رودخانه های دجله و فرات که هر دو از کوه های ترکیه سرچشمه می گیرند قرار دادشته است.

موقیعت جغرافیایی بین النهرین | نقشه
موقیعت جغرافیایی بین النهرین | نقشه

سومر

به طور تقریبی در اوایل هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح حادثه ای عظیم در بین النهرین به وقوع پیوست و آن مسکون شدن در بین رود خانه ها بود.پس از این حادثه بود که نوشتن، هنر، معماری ساختمان و شکل های جدید حکومتی پدیدار شد. معماری سومر در خدمت معابد بوده است.

سومریان مردمی کشاورز بودند که طرز مهار کردن سیل را آموختند و شهرهایی با دیوارهای قطور همانند شهر اروک یا وارکای امروزی را ایجاد نمودند.

اروک بزرگترین شهر سومری، دو مجموعه بزرگ پرستشگاهی به نام آنانا الهه عشق و دیگری آنو خدای آسمان داشت. قدیمی ترین معبد حفظ شده مجموعه آنا به معبد سنگ معروف میباشد.

ویژگی ها و خصوصیات تمدن سومریان
  • بر اساس نظام دولت شهری بوده است
  • بنای تمدن سومر بر داد و ستد بود و توسعه آن با رشد قابل ملاحظه تجارت میان شهرهای مختلف بوده است.
  • در این سرزمین کمتر سنگ وجود داشت و تنها مصالح ساختمانی ای که از طبیعت به دست می آمد گل و نی بود. معماران بین النهرین در کار معماری از تاق زدن و ساختن بناهای تاق دار اطلاع داشتند اما این معماری در آن دوران معمول نبوده است و اهمیت آن سه هزار سال بعد در زمان تمدن های اتروریا و روم مشخص میشود.
  • قدرت در دست روحانیون و مقامات رسمی بوده است و آنها برکارهای مختلف نظارت مینمودند ، زیر دست طبقه حاکم گروه شهروندان آزاد قرار داشت که کارش صنعت و کشاورزی بود ولی زیر بنای اجتماع را بردگان تشکیل میدادند.
مصالح مورد استفاده سومریان

در معماری سومری ها از مصالح آجر، قیر و خشت برای زیرکار؛ ولی آجر جوش و گاهی آجرهای لعابدار برای روکار استفاده می شده است؛ چوب نیز در این معماری به کار می رفت. در واقع اساس و پایه معماری سومری که بعدها آکادی ها و بابلی ها هم از آن تقلید و اقتباس نمودند جرز، قوس و طاق گهواره ای بوده است. این عناصر بنیادی از هزاره سوم قبل از میلاد وجود داشته است، که به سرزمین های شمالی بین النهرین اشاعه یافته است.

معبد آهک

این پرستشگاه فضایی به ابعاد 30*76 متر را در بر می گیرد و از یک تالار مرکزی و اتاق های متقارن جنبی تشکیل می گردید که یکی از این ها در هر طرف پله هایی داشت که به بام می‌رفت. مهم ترین اتاق ساختمان، در جناح کوتاه جنوبی، به تالار مرکزی باز می شد و دو اتاق جنبی در دو سوی آن داشت. درحالی که نقشه و طاقچه های این معبد از الگوهای مرسوم پیروی می‌کنند، استفاده از سنگ آهک در آن استثنایی است.

معبد ستون

در مرحله ی بعدی، ساختمانی عظیم تر که به معبد ستون معروف میباشد جانشین معبد سنگ آهک میشود، این ساختمان بر سکویی آجری قرار داشت و از طریق یک دروازه یا ستون بندی به آن وارد می‌شدند که از دو ردیف ستون عظیم آزاد تشکیل میگردد.هر ردیف دارای چهار ستون بود که قطر هر کدام به 6/2 متر می رسد. این ستون ها و دیوارهای محوطه کنارشان، که به صورت یک سلسله نیم ستون ساخته شده بودند و نیز سکوی ساختمان، همه با نوعی موزائیک متشکل از مخروط های گلی تزیین می‌شدند و این هم یکی از ویژگی های معماری پرستشگاه های سومری میباشد.

معبد سفید

معبد دیگری که در اروک میان دو مجموعه آنو و اینانا قرار دارد معبد سفید میباشد و در آن از مخروط های سنگی با جنس آهکی سرخ، سیاه و مرمر سفید استفاده گردیده است. هر معبد روی سکوی افراشته ای قرار دارد که با ساختن معبد بعدی مرتفع تر می‌شود تا اینکه آخرین پرستشگاه روی تپه عظیم مصنوعی قرار می گیرد که همان زیگورات می باشد. در بین النهرین پرستشگاه نمودار کوشش انسانی عظیمی بود که برای ساختن آن به کار می رفت. پرستشگاه را به معنی واقعی محل اقامت خدا تلقی می کردند.
در بین النهرین زمان سومریان و حتی قبل از آن معماری و هنر را مذهب تعیین می کرد. به عنوان نمونه در نقشه شهر معبد خدا هسته ساختمانی با عظمت آن را تشکیل می داد که مرکز فعالیت های اداری و اقتصادی آنان نیز بود.

معماری بین النهرین
معبد سفید بین النهرین
زیگورات (پرستشگاه)

برجسته ترین بخش مجتمع و در واقع شناخته شده ترین ساختمان در دره بین النهرین معبد بود که زیگورات نام گذاری میشد به معنای پرستشگاه. اکثر مورخان معتقد هستند که زیگورات را سومری ها به وجود آوردند. زیگورات که در زمان سومری ها به معنای کوه بوده است، بعدها نیز مورد استفاده بابلی ها قرار گرفت. زیگورات در زبان بابلی به معنای سکو یا بنای پله پله ای که عرض و طول هر طبقه از اشکوبه پایین تر کم تر است. بعضی این ساختمان ها را پلکان هایی از آسمان یا کوه های ساختگی توصیف کرده اند.

برای ساخت یک زیگورات، ابتدا کوهی از خشت خام بر روی شالوده ای عظیم به ارتفاع 15 متر دو طبقه سوار بر روی هم قرار دادند که به ترتیب کوچک تر می شوند و از آن دو احتمالا طبقه بالا در حکم پی پرستشگاه بوده است. سه پلکان خرپشته ای هر یک با یکصد پله در یک نقطه به دروازه برج دار زیگورات می رسند و از آنجا احتمالا پلکان دیگری به پرستشگاه یعنی مرکز نمایش های آیینی منتهی گردد.

زیگورات اور

از معروف ترین زیگورات های تمدن سومر زیگورات اور میباشد و زمانی بنا گردید که سومریان با سقوط اکدیان بار دیگر به قدرت رسیدند. این زیگورات در محوطه مقدس شهر بر فراز زمینی مسطح و مرتفع قرار گرفته است. چهار گوشه آن به سمت چهار جهت اصلی است و سطح بدنه آن با پشت بندهای منظم تزیین شده است. در سمت شمال شرق سه رشته پله دسترسی به بالای زیگورات را میسر میسازند. این زیگورات امروزه در سایت تل المقیر در عراق امروزی واقع شده است و عمده مصالح به کار رفته در این زیگورات خشت خام است.

زیگورات اور | معماری بین النهرین
زیگورات اور سومر | معماری بین النهرین

 

زیگورات اور | معماری بین النهرین
زیگورات اور | معماری بین النهرین

آکاد

بنیان گذار سلسله آکاد که نامش سارگون بوده است تغییرات بزرگی را ایجاد نمود. او نخستین بار قدرت سیاسی را در ناحیه وسیعی از بین النهرین تحت تسلط سامیان به وجود آورد و یک حکومت مرکزی بنیانگذاری کردند. اطلاعات در درسترس درباره معماری آکادی ها ناقص میباشد. اگرچه در بسیاری از مناطق آن ادامه معماری دوره سومری، کاملا محسوس است، آجرهای پلانو-کانوکس، مشخصه دوران سلسله قدیم در این زمان دیده نمی شود. به جای آن آجرهای بزرگ راست گوشه یا چهارگوشه به ابعاد 52*52 سانتی متر به کار رفته است. کندن پی دیوارها که پیش از آکاد آغاز شده بود، در این زمان تداوم داشته است. اگر شهرهای اصلی امپراتوری آکاد یعنی شهرهای سیپار، شاماش و ایشتار کشف شده و حفاری می گردید، قطعا نتایج عمده تری درباره معماری آن دوره به دست می آمد.

کاخ نارامسین

یکی از آثار مهمی که از دوره آکد به جای مانده است، کاخی در تل براک است که احتمالا متعلق به زمان نارامسین باشد. هر ضلع آن حدود 100 متر میباشد ، دارای دیوارهای ضخیم به قطر 10 متر است که آن را در بر گرفته است. تنها راه ورود به بنا در دیوار غربی قرار دارد که دروازه ای با دو برج بزرگ در دو سوی آن واقع شده است. دارای دو حیاط کوچک و یک حیاط بزرگ، هشتی و اتاق های جانبی است.

کاخ نارامسین | دوره آکاد
کاخ نارامسین | دوره آکاد
کاخ قدیمی در آشور

کاخی دیگر که به این دوران نسبت داده شده است و در آشور قرار دارد به کاخ قدیمی مشهور میباشد. دلیل انتساب این کاخ به دوران آکاد وجود کتیبه ای بود که به هنگام حفاریات از زیر پی دیوارها کشف شده است. نقشه این بنا شبیه کاخ نارامسین در تل براک است. این کاخ بنایی است چهارگوشه با یک ورودی که در ضلع شمالی آن قرار گرفته است. یک حیاط مرکزی بزرگ چهارگوشه با چند حیاط کوچک تر و اتاق های کوچکی به دور آن نقشه این کاخ را تشکیل می دهد.

بابل کهن

تمدن بابل اختلاف زیادی با تمدن سومری ها نداشته است.زبان بابلی غیر از زبان سومری بود ولی با همان خط نوشته می شد. در هنر و مذهب آنها تفاوتی نبود و چنین به نظر می رسد که فقط خدایان را به نام های تازه ای میخواندند.مردوک که خدای بابل بود، بزرگترین خدایان به شمار می رفت و پس از خدایان متعدد دیگر تعداد زیادی فرشتگان خوبی و بدی داشتند. معماری بناهای بازمانده از دوره بابل کهن به دو دسته معابد و کاخ‌ها تقسیم بندی میگردد.

معبد ایشچالی

این معبد به یک نوع الهه مادر به نام ایشتارکی کی توم هدیه شده است . با این که ساختمان معبد بر روی یک مصطبه قرار گرفته اما محراب اصلی که در انتهای بخش غربی آن قرار دارد ، بر روی سکویی بلندتر استوار شده است . معبد دارای ورودی های متعدد ، یک حیاط بزرگ و سه حیاط کوچک است .

معبد ایشچالی
پرسپکتیو طرح بازسازی شده معبد ایشچالی
معبد آشور

معبد آشور یکی از این بناها میباشد که به خدای بزرگ ملی آشوری ها آشور تعلق دارد و به دست شمشی-ادد اول بنا گردیده است. اگرچه این معبد کاملا از بین رفته است اما از روی پی بنا می توان نقشه آن را تهیه نمود. این معبد بر فراز بلندترین نقطه شهر قرار دارد و نقشه آن عبارت است از یک حیاط مرکزی و سه حیاط کوچک تر که اتاق هایی آن ها را در بر گرفته است. هر یک از حیاط ها یا اتاق های مربوط به آن یک واحد ساختمانی را به وجود آورده است.

کاخ ماری

یکی از بزرگترین آثار معماری بین النهرین باستان به انجام رسیده است، کاخی میباشد که در شهر باستانی ماری قرار دارد. این بنا یکی از معتبرترین آثاری است که اطلاعات جامعی از کاخ های دوران حامورابی در اختیار ما می گذارد. کاخ ماری مجموعه ای از تالارهای پذیرایی و بار عام است که بر روی مصطبه ای ساخته شده است و دسترسی به تالار بار عام آن از طریق یک پله نیم دایره ای شکل امکان پذیر است و تزئینات آن عبارت است از: نقاشی های دیواری در شرح وقایعی که در دوران حکام بین النهرین رخ داده است.

آشور

آشوریان ، ساکنان بین النهرین شمالی ، درتلاش برای استیلا بر سرزمین های پیرامون خویش با پادشاهی های جنوب ، سومر – آکد و بابل برخورد پیدا کردند . درحدود ۹۰۰ پیش از میلاد ، سرزمین آشور به قدرت مسلط درخاورنزدیک تبدیل گردید. پادشاهان آشور به مقام فرماندهی نظامی رسیدند وخود سرزمین آشور که پایتختش به ترتیب از کلخ (نمرود امروزی ) به دورشروکین (خرساباد ) و نینوا انتقال پیدا مینموده دارای دولتی پادگانی شد که قلمروش از دجله تا نیل واز خلیج فارس تا آسیای صغیر گسترده بوده است.

ارگ سارگون

ارگ ناتمام مانده سارگون دوم پادشاه آشور که در خرساباد ساخته گردیده است و با نقشه بلندپروازانه ای که دارد، بازتابی از اطمینان شاهان بزرگ به قدرت همواره پیروزمند خویش است. این کاخ مساحتی نزدیک به 400هزار متر مربع و بیش از 200 حیاط و اتاق داشت و شهری که این ارگ-کاخ مشرف بر آن ساخته شده بود، روی تپه ای قرار داشت با بلندی 15متر و با مساحتی نزدیک به یک و نیم کیلومتر مربع. شاید کاخ را به این دلیل مرتفع ساخته اند که از سطح سیلاب ها بالاتر باشد ولی همین بلندی باعث می شد که مقر پادشاه در نقطه ای بین خانه های زیردستانش و خدایان واقع شود. با آنکه سازندگان کاخ در صدد ایجاد تقارن بوده اند ولی خود کاخ نقشه ای آشفته دارد و مجموعه ای از اتاق ها و تالارهای چهارگوش را در بر می گیرد که خوشه وار گرداگرد حیاط های چهارگوش ساخته شده اند. شکل اتاق های دراز و باریک دیوارهای جانبی حکایت از آن دارد که اتاق ها با تاق های گهواره ای خشتی پوشانده شده بودند و این مفیدترین و علمی ترین روش مسقف کردن ساختمان ها در منطقه ای بود که نه الوار کافی داشت نه سنگ های مناسب.

آثار ساختمانی در پشت حیاط اصلی که هر ضلعش به 900 متر می رسد در جنب اقامتگاه پادشاه قرار داشته است. علاوه بر مجموعه حیاط ها، اتاق تاجگذاری، اتاق های دولتی، حرم، آبریزگاه ها و حمام ها و اتاق نگهبانان که کل کاخ را تشکیل می دادند، معبد اصلی زیگورات نیز در این ارگ قرار داشتند. زیگورات خرساباد احتمالا هفت طبقه داشته است که چهار تای آن تا به امروز حفظ شده اند. ارتفاع هر طبقه پنج و نیم متر است هر یک رنگی متفاوت با دیگری دارد. برای دستیابی به این زیگورات پلکان خرپشته ای حلزونی شکل پیوسته ای دور تا دور ساختمان از کف پایین ترین طبقه تا نوک بالاترین طبقه ساخته شده بود.

نمای کاخ از پس یک دیوار بزرگ جستهکنگره دار که در دو طرف دروازه طاق دارش دو برج چهارگوش قرار گرفته دیده می شد. دورتادور طاق و برج ها را با نوارهایی از کاشی های لعاب دار با رنگ های درخشان پوشانده بودند. از دروازه اصلی کاخ، دو گاو بالدار غول پیکر با سر آدم پاسداری می کردند که مشابه آن را در آثار به جا مانده از تخت جمشید می توان دید.

ارگ سارگون
ارگ سارگون

بابل نوین

حدود 612 قبل از میلاد امپراطوری آشور در برابر اتحاد مادها و سکاها شکست خورد و کمی قبل از آن فردی به نام نبوپلسر در جنوب بین النهرین اعلام استقلال کرد و خود را پادشاه بابِل خواند. سلسله ای که او بنیان نهاد هفتاد سال دوام یافت و این دوره به جهت معماری آن مشهور است. حدود دو قرن بابل صاحب باغ های معلق بود. بختنصر ( فرزند نبوپلسر که صورت نوشتاری ناصحیح اسم آن بخت النّصر است) کاخی باشکوه و زیگوراتی برپا داشت که همان برج بابِل است و در کتاب مقدس به آن اشاره شده است. مهم ترین یادمان شهر بابِل تاسیسات و سازه های وابسته به آن بود که بین 612 تا 539 قبل از میلاد ساخته شده است. حصارهای شهر بابِل جدید از نظر معماری قابل توجه بودند ین حصارها به برج و خندق های متعدد مجهز بوده اند و از دو دیوار موازی آجری تشکیل شده بودند که میان آن با خاک پر شده بود.

تصویری منسوب به شهر بابل نوین
تصویری منسوب به شهر بابل نوین
دروازه ایشتار

دروازه ایشتار را نخستین بار باستان‌شناس آلمانی رابرت کلدوی در جریان حفاری‌هایش در بابل (۱۸۹۹–۱۹۱۷) کشف کرد. بقایای این دروازه پس از آنکه موزه پرگامون برلین در سال ۱۹۳۰ گشایش یافت به آنجا منتقل و بازسازی شد.

دروازه ایشتار یکی از آثار برجسته معماری شهر بابل نوین میباشد. بیرون نمای این بنا با کاشی لعابدار به رنگ آبی تیره پوشیده شده است و نقوش تزئینی آن عبارتند از جانورانی مانند گاو و اژدها. دروازه ایشتار با جمع آوری هزاران قطعه آجرهای لعابدار روی سطح دیوار با ردیف های گاوها و اژدهایان و جانوران باوقار تمام در حرکت دسته جمعی هستند. حالت لطیف و سرورآفرین مجموعه تزئینی با سردی قیافه عبوس هیولاهای نگهبان آشوری اختلاف کلی دارند. ارتفاع دروازه ایشتار به بیش از ۱۲ متر می‌رسیده است. در ضلع جنوبی آن سرسرای بزرگ و راه سنگ‌فرشی وجود داشته که درازایش به بیش از نیم مایل می‌رسیده است. سطح دیوار این دروازه از آجرهای فیروزه‌ای و آبی لعابدار براق پوشیده شده است. بر روی آن‌ها ردیف‌هایی از نقش‌های شیر و اژدها و احشام وجود دارد.

دروازه ایشتار | بابل جدید
دروازه ایشتار | بابل جدید

در ادامه میتوانید اقدام به دانلود پاورپوینت تمدن و معماری بین النهرین نمایید.

برای خرید فایل ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید اگر حساب کاربری ندارید اقدام به ساخت حساب کاربری نمایید.

مشخصات فایل :

  • فایل پاورپوینت + فایل فونت
  • 45 اسلاید
  • فونت زیبای Casablanca.
  • حجم فایل :4.7 مگابایت
  • تصاویر فایل :

 

مطالب موجود در فایل :

  • فهرست
  • تمدن و معماری بین النهرین
  • موقعیت جغرافیایی بین النهرین
  • تمدن و معماری سومر
  • ویژگی ها و خصوصیات تمدن سومریان
  • مصالح مورد استفاده سومریان ، معبد آهک ، معبد ستون ، معبد سفید ، زیگورات ، زیگورات اور
  • تمدن و معماری آکاد
  • کاخ نارامسین ، کاخ قدیمی در آشور
  • تمدن و معماری بابل کهن
  • معبد ایشچالی ، معبد آشور ، کاخ ماری
  • تمدن و معماری آشور
  • ارگ سارگون
  • تمدن و معماری بابل جدید
  • معبد نین ماه ، کاخ آجری نبوکدنزار ، زیگورات مردوک ، دروازه ایشتار
  • منابع
ریال70,000

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید